Norbert Krek CV

Personal Data
Name: Norbert Krek
Place and Date of Birth: Debrecen, 21.08.1994.
e-mail:
norbert.krek@gmail.com

Orcid ID: 0000-0002-2394-7382

ResearcherID: GOE-5574-2022

 

Professional Qualification

2019 – Ongoing University of Debrecen, Doctoral School of Literary and Cultural Studies, Communication and Media Studies PhD Student

  • supervisor: dr. Zsófia Orosz-Réti
  • Dissertation: A Genre in the Making: The Role of Nostalgia in the Genre Awareness of Fantasy Isometric Role-playing Games

2017 – 2019 English – Hungarian translator specialized in Humanities, University of Debrecen

  • supervisors: dr. Zsófia Orosz-Réti– dr. Fruzsina Szabó
  • Translation project: First chapter of Ian Bogost’s book titled Persuasive Games

 

2016 – 2018 Hungarian language and literature MA, University of Debrecen

  • supervisor: dr. Zsófia Orosz-Réti
  • thesis: Emlékezethely és videojáték: Emlékezetstruktúrák a II. világháborút színre vivő FPS játékokban [Lieu de Memoire and Video Games: Mnemotic Structures in World War II First Person Shooter Games]

 

2013 – 2016 Hungarian language and literature BA, University of Debrecen

  • supervisor: dr. Miklós Takács
  • thesis: Emlékezethely és irónia viszonya Pintér Béla Kaisers TV, Ungarn című drámájában és annak színpadi változatában [Connections between Lieu de Memoire and Irony in Béla Pintér’s drama and its stage play titled Kaisers TV, Ungarn]

 

Language Competence

Hungarian – native

English – C1

 

Academic and Research Interest

  • Video Games
  • Video Game History, History of Hungarian Video Game Industry
  • memory studies, nostalgia
  • popular culture (comics, anime, participatory culture)

 

Grants and Scholarships

  1. 2022 – 2023 New National Excellence Program
  2. 2020 – 2021 New National Excellence Program
  3. 2019 – 2020 New National Excellence Program
  4. 2018 A Bölcsészettudományi Kar Hallgatói Elismerő Oklevele [Certificate of merits awarded by the Faculty of Humanities, University of Debrecen]
  5. 2017 – 2018 New National Excellence Program
  6. 2017 – 2018 Nemzeti Felsőoktatási Ösztöndíj [National Higher Education Scholarship]
  7. 2017 OTDK, Theatre Studies Section, 3rd place
  8. 2016 – 2017 Kiemelt szakmai ösztöndíj [Scholarship for distinguished student performance] awarded by the Institute of Hungarian Literary and Cultural Studies, University of Debrecen
  9. 2015 – 2016 Kiemelt szakmai ösztöndíj [Scholarship for distinguished student performance] awarded by the Institute of Hungarian Literary and Cultural Studies, University of Debrecen

 

Teaching Experience in Higher Education

2022/2023/1

BTKM304BA-KR3 – Kortárs médiaipar [Contemporary Media Industry], Theoretical compulsory course for 2nd Year Students of Communication and Media BA, full time and correspondence education, Department of Communication and Media Studies

BTEMKM0010 – A magyar videójáték-fejlesztés történetei [The History of Hungarian Video Game Development], Practical elective course for Students of Communication and Media BA and MA, correspondence education, Department of Communication and Media Studies

2021/2022/2

BTEMKM008 – A videójáték médiuma [The Medium of Video Games], Practical elective course for Students of Communication and Media BA and MA, full time and correspondence education, Department of Communication and Media Studies

BTKM612BA – Kreatív Tartalomgyártás [Creative Content Production], Practical compulsory course for 3rd Year Students of Communication and Media BA, full time and compulsory education, Department of Communication and Media Studies

2021/2022/1

BTKM304BA-KR3 - Kortárs médiaipar [Contemporary Media Industry], Theoretical compulsory course for 2nd Year Students of Communication and Media BA, full time and correspondence education, Department of Communication and Media Studies

 

CONFERENCE PRESENTATIONS

1. The languages of power and dystopia in Tyranny. Between Fiction and Society Conference. 12.10.2022. Milano, Italy.

2. Representing Eastern European Mnemonic Structures of Communist and Post-Communist-Era Mass Surveillance through Ethical Game Design in Beholder. Utopian Possibilities: Knowledge, Happiness & Wellbeing Online Conference. 11 December 2021. Porto, Portugal.

3. A kétezer-tízes évek remasterelt fantasy izometrikus szerepjátékai a nosztalgiakutatás kontextusában [Remastered Isometric Role-playing Games of the Early 2010s in the Context of Nostalgia Studies]. DOSZ Tavaszi Szél Konferencia. 19 May 2021. Online, Miskolc, Hungary.

4. Through the Eye of Civilians. A Procedural Rhetorical Analysis of This War of Mine. Crisis, Change and Perspectives / Crize, schimbări și perspective / Válság, változás, perspektívák conference. 17 April 2021. Online, Sapientia Hungarian University of Transylvania, Romania.

5. Szerepjáték- és döntésmechanikák összefüggései a Tyranny című videojátékban. Bán Imre Kultúratudományi Szakkollégium Őszi Konferencia.

[Autumn Conference of Imre Bán College for Advanced Cultural Studies. Connections between role-playing and decision-making mechanics in the video game Tyranny.] 15 November 2019, Debrecen.

6. Emlékezethely és videojáték: II. világháborús FPS játékok emlékezetreprezentációja InterTalent UNIDEB Nemzetközi hallgatói konferencia.

[InterTalent UNIDEB International Conference. Lieu de memoire and video game: mnemotic representations of WWII in FPS video games.] 25 March 2018. MTA Debreceni Területi Bizottság, Debrecen.

7. Játék a kultúratudományban: Game Studies mint Cultural Studies. A Debreceni Egyetem Magyar Irodalom- és Kultúratudományi Intézetének hallgatói workshopján.

[Lecture with the title „Game Studies as Cultural Studies” held in the Rezső Soó Research Center of Síkfőkút within the workshop of „Games in Cultural Studies” organized by the Institute of Hungarian Literature and Cultural Studies, University of Debrecen] 17 March 2018. Soó Rezső Kutatóházban, Síkfőkút.

8. Poszthumán testek: Az Ikarosz- és Lázár-mítoszok újraírása a Deus Ex: Human Revolution című videojáték alapján. Test-Történetek Konferencia.

[Body-Stories Conference. “Posthuman Bodies: Rewriting the myths of Icarus and Lazarus in the video game Deus Ex: Human Revolution”.] 25 May 2017. University of Eötvös Lóránt, Budapest.

List of Publications

  1. Krek, Norbert. 2022a. “Túlélni, Bármi Áron – Civilek Háborús Reprezentációja a This War of Mine Című Videojátékban.” KORTÁRS ONLINE.
  2. ———. 2022b. “Játékoskultúrák Metszetében.” INFORMÁCIÓS TÁRSADALOM: TÁRSADALOMTUDOMÁNYI FOLYÓIRAT 22 (1): 127–132. doi:10.22503/inftars.XXII.2022.1.7.
  3. Dermentzopoulos, Christos, Lampros Flitouris, Nikos Filippaios, and Norbert Krek. 2021. “Új Szemlélet a Görög Bűnügyi Filmek És Televíziós Sorozatok Gyártásában.” KORUNK (KOLOZSVÁR) III. (10.): 59–65.
  4. Krek, Norbert. 2021. “A Kétezer-Tízes Évek Remasterelt Fantasy Izometrikus Szerepjátékai a Nosztalgiakutatás Kontextusában.” In Tavaszi Szél 2021 / Spring Wind 2021. Tanulmánykötet I., 564–573.
  5. Luna, Álvaro, and Norbert Krek. 2021. “Posztmigráns Európai Identitás a Képernyőn? Esettanulmány a Maghrebi-Francia És a Német-Török Detektívekről.” KORUNK (KOLOZSVÁR) III. (10.): 52–58.
  6. Krek, Norbert. 2020a. “A Harmadik Utas: Az Indie. Jesper Juul Handmade Pixels: Independent Games and a Quest for Authenticity Című Könyvéről.” MÉDIAKUTATÓ: MÉDIAELMÉLETI FOLYÓIRAT 21 (4): 97–100.
  7. ———. 2020b. “Egy Letűnt Műfaj? A Fantasy Izometrikus Szerepjátékok Eltűnésének Lehetséges Okai a 2000-Es Évek Elején.” INFORMÁCIÓS TÁRSADALOM: TÁRSADALOMTUDOMÁNYI FOLYÓIRAT 20 (3): 39–52. doi:10.22503/inftars.XX.2020.3.3.
  8. ———. 2018a. “Emlékezethely És Videójáték: A Második Világháború Emlékezeti Reprezentációja a Kétezres Évek FPS Játékaiban.” In A Mi Tendenciáink... - Szakkollégiumi Tanulmányok 6., 168–181.
  9. ———. 2018b. “Lieux de Mémoire and Video Games: Mnemonic Representations of the Second World War in First Person Shooter Games of the Early Twenty-First Century.” In The (Web)Sites of Memory, 32–42.
  10. ———. 2017a. “’56, Lucifer, Gengszterdráma.” SZKHOLION 2017 (2): 63–69.
  11. ———. 2017b. “Ludológia Level 99: A Game Studies Utóbbi 20 Éve.” In „A Mi Tendenciáink…” Szakkollégiumi Tanulmányok 5., 5:95–108.
  12. ———. 2017c. Emlékezethely És Irónia Pintér Béla Kaisers TV, Ungarn Című Drámájában És Annak Színpadi Változatában. Debrecen: Printart-Press.
  13. ———. 2016. “A Magyar Népmese Felnőtt – Szabó T. Anna Senki Madara Című Kisregényéről.” SZKHOLION 2016 (1–2): 38–42.
  14. ———. 2015. “Egy Helyben a Fekvő Emberrel.” VÖRÖS POSTAKOCSI: MŰVÉSZETI, TUDOMÁNYOS, KÖZÉLETI FOLYÓIRAT.

 

Scientific Dissemination Activites

  1. 29.11.2022. Moderating on the journal launch event of Tiszatáj’s Game Studies special issue organized at the Department of Digital Humanities, ELTE, Budapest.
  2. 25.10.2022. As a regular author, participating in the journal launch event of Kortárs and the following round table conversation led by dr. András Hlavacska at Malter Club, Debrecen.
  3. 30.09.2022. Conducting a quiz on the topic of Hungarian Video Game Development History at the Researcher’s Night event organized by the Department of Communication and Media Studies, University of Debrecen
     

MEMBERSHIP IN SCHOLARLY ORGANISATIONS:

2022 –: Table-top Role-playing Game Research Group (University of Debrecen)

2019 – 2020: Imre Bán College for Advanced Cultural Studies

2016 – 2018: István Hatvani College for Advanced Studies

2014 – 2018: University of Debrecen Talent Management Program – DETEP

2014 – 2016: István Pálffy College for Advanced Theatre Studies
 

Editorial work

1. HJEAS (Hungarian Journal of English and American Studies) thematic bloc titled The Taming of Affect: Affect, immersion and video games coediting with dr. Zsófia Orosz-Réti, soon to be published

 

 

Last update: 2023. 06. 08. 11:03