Dr. Ureczky Eszter CV

I. Personal data
Name: Eszter Ureczky
Place and time of birth: Sátoraljaújhely, 1984
Affiliation: University of Debrecen, Institute of English and American Studies, Department of British Studies
Position: senior lecturer (2018-), junior lecturer (2011-2018)
Address: Debrecen, P.O. Box 400. H-4002 Hungary
Fax: +36 52 512-716
Telephone: +36-52-512 900/22736
Email: ureczky.eszter"at"arts.unideb.hu; ureczkyeszter"at"hotmail.com
Website: https://ieas.dev.unideb.hu/hu/node/1006
Facebook page: Medical Humanities/Kultúrorvostan

Twitter

Academia.edu

Linked.in

II. Professional qualifications
Undergraduate degree:
University of Debrecen, Faculty of Humanities, qualified as a teacher of Hungarian literature and linguistics and of English literature and linguistics (873/2009/BT), first class honours
Specialization: literary translation

 

Postgraduate degrees: (2009-2012): University of Debrecen, Doctoral School of Literary Studies, Doctoral Programme of English and North-American Literary Studies, Sub-programme of English Literary Studies
 

PhD, 2018, summa cum laude (19/2018)
Supervisor: Dr. Tamás Bényei
Dissertation: „Cultures of Pollution: Epidemic Disease and the Biopolitics of Contagion in Contemporary Anglophone Fiction”

 

Language competence
English: fluent
German: intermediate proficiency exam (343168)
French: elementary

 

III. Courses taught
1st year BA:
1. Advanced Writing and Composition
2. British Civilisation

 

2nd year BA:
1. Introduction to Literature and Visual Culture
2. British Literary Seminar
3. Modern British Literure and Culture 1
4. Modern British Literature and Culture 2

 

3rd year BA:
1. Doctors and Disease in Literature
2. Food and Feasting in Popular Culture, Literature and Film

 

MA programme:
1. Ugliness in Literature and Film
2. BTAN1004MA, Advanced Academic Writing

3. BTAN2108MA, Care in Literature and Film
 

Part-time specialization programme:
1. Translating Literary Texts

 

Translation specialization:
1. Magyar nyelvhelyesség I.
2. Magyar nyelvhelyesség II.
3. AN20111BA Translating Literature II

 

PhD programme:
1. Advanced Writing for Academic Purposes 1
2. Advanced Writing for Academic Purposes 2
3. Presentation Skills

4. Academic Self-efficacy
 

IV. Research interests
The medical humanities
Biopolitics
Disability studies
Contemporary Anglophone and Eastern-European fiction and film
Food studies

 

V. Academic activities
Prizes
1. 2009: 1st and special prize at the 29th National Competition of University Students in Szeged (section: English poetry and fiction: “Dwelling in Doubleness: Narrative and Intersubjective Spaces of Twinship in Bruce Chatwin’s On the Black Hill and Michel Tournier’s Gemini”)
2. 2009: The Dean of the Faculty of Humnaities' Certificate of Merit
3. 2018: The University of Debrecen's Dissertation of the Year Prize
4. 2020: Publication Prize of the Institute of English and American Studies.

 

Other acknowledgements
1. 2018: #5 on Kulter.hu’s list of the best book reviews of 2017
2. 2017: Certificate of Merit for supervising the OTDK essay of Dóra Bodrogi (3rd place: „LGBTQIA Representation in Fiction - Patterns of (Mis)representation in Fiction from a British Perspective since 1885”)

 

Grants
1. 2010-2012: participation in the project “Nyelvtechnológia és bioetika” (TÁMOP 4.2.1./B-09/1/KONV-2010-0007), “Kulturális földrajz/térszemiotika kutatócsoport”
2. 01 August 2011 - 31 July 2013: Is Women's Education a(t) Risk? (Grundtvig Life-Long Learning Program)
3. July 2013: Petőfi Irodalmi Múzeum, Magyar Könyv- és Fordítástámogatási Iroda, Műfordítói Pályázat, sample tranlation (Zsuzsa Csobánka: Belém az ujját/Fingering Me)
4. 02-23 June 2014: Campus Hungary pályázata rövid oktatói tanulmányútra, Egyesült Királyság, University of Exeter
5. 01 May 2015 - 30 June 2015: a Campus Hungary pályázata hosszú oktatói tanulmányútra, Egyesült Királyság, University of Durham
6. 2014-2016: Részvétel "A másság terei: Kulturális tér-képek, érintkezési zónák a kortárs magyar és román filmben és irodalomban" című, NN112700 számú OTKA-projekt munkájában
7. March 2019: a Debreceni Egyetem Universitas Alapítványának pályázata (fiatal oktatói-kutatói kategóriában)
8. 4-11 June 2019. Erasmus-ösztöndíj, ICM oktatói mobilitás: Arts and humanities (ISCED 02) Nemzetközi Kreditmobilitás STA oktatói mobilitás, Részképzés University of Vlora "Ismail Qemali".
9. 28 October 2019 - 10 November 2019. John F. Kennedy Institute Research Grant, Berlin, Németország.
10. 01 May 2020 - 31 July 2020: Magyar Állami Eötvös Ösztöndíj, posztdoktori kategória, UCD Centre for the History of Medicine in Ireland, Dublin, Írország

11. 2020. szept. 01 – 2021. aug. 31.: Új Nemzeti Kiválóság Program, „Tudománnyal fel!” Felsőoktatási Posztdoktori Kutatói Ösztöndíj

12. 2021-: részvétel a NeurotechEU-projekt nyolc egyetemet összekötő projektjében

13. 2022. május 23-29. Erasmus-ösztöndíj, ICM oktatói mobilitás: Arts and humanities (ISCED 02) Nemzetközi Kreditmobilitás STA oktatói mobilitás, Részképzés The Aristotle University of Thessaloniki (Görögország).

 

Conference prsentations
1. March 2008: A Hatvani István Szakkollégium Konferenciája (Debrecen): „Beszédes tükrök: Füst Milán A feleségem története című regénye és a nárcizmus”
2. November 2008: A Hatvani István Szakkollégium Konferenciája (Debrecen): „Az édesség rontja az egónkat, avagy Störr kapitány betegségei és a nők”
3. September 2008: A Károli Gáspár Református Egyetem Irodalomtudományi Doktori Iskolájának Konferenciája (Budapest): „A nem tükre, a tükör neme: androgünia és nárcizmus Virginia Woolf Orlando című regényében”
4. April 2009: XXIX. Országos Tudományos Diákköri Konferencia (Szeged): „Az ikerség narratív és interszubjektív terei Bruce Chatwin On the Black Hill és Michel Tournier Gemini című regényeiben”
5. November 2009: A Tudomány Ünnepe alkalmából rendezett konferencia (Debrecen): „Az ikerség mint a nárcizmus alakzata Bruce Chatwin On the Black Hill és Michel Tournier Gemini című regényeiben”
6. December 2009: Fiatal Tudósok Fóruma (Debrecen): „A tükör tévedése, a tévedés tükre. Nárcizmus és irodalom”
7. January 2011: HUSSE 10 Konferencia (Piliscsaba): „Contemporary Memento Moris? Reading AIDS Advertisements”
8. August 2011: Presence and Absence Conference (Ružomberok, Szlovákia): "The Problem that has a Masculine Name: Trauma, Silence and Shell Shock in Pat Barker's Regeneration"
9. May 2012: Test és szubjektivitás a rendszerváltás utáni magyar filmben (Debrecen):
„A feledés h(om)álya: Hallgatag testek Kocsis Ágnes Pál Adrienn (2010) c. filmjében”
10. May 2012: SDAŠ 2012: The Changes in Epochal Paradigms and the Opportunities They Offer for English Studies (Ljubljana, Szlovénia): “Where illness travelled, he planned to follow”: Medicine, Doctors and Illness in 18th Century Pastiches”
11. October 2012: Reading the City - Városok, olvasatok, városolvasatok (Veszprém): "Measuring Filth: The Sanitary and Sexual Politics of Victorian London in Matthew Kneale’s Sweet Thames and Clare Clark’s The Great Stink"
12. November 2012: IV. Magyar Pszichoanalitikus Filmkonferencia - Párhuzamos történetek (Pécs): "Testet öltő történet: Tér és adaptáció Andrea Arnold Üvöltő szelek (2011) c. filmjében".
13. November 2012: Falak és választóvonalak a történelemben (Nyíregyháza): "Terek,képek: földrajzi és kulturális határok Az angol, aki dombra ment föl, és hegyről jött le" c. filmben".
14. January 2013: HUSSE 2013 (Budapest): "The Doctor's Anatomy: Androgyny and Victorian Medicine in Patricia Duncker's James Miranda Barry".
15. April 2013: Postgraduate Medical Humanities Conference (Exeter, UK): "Pregnancy in Clare Clark's The Nature of Monsters
16. June 2013: NECS (Prague): Blank Bodies: Hospital Spaces and Alienation in Eastern European Films.
17. September 2013: Nyelv, ideológia, média 9. Interdiszciplináris gender konferencia (Szeged): "Mit ér a bölcsészdiplomás, ha nő? Pályamódosítás és külföldi tapasztalatok az interjúk tükrében".
18. 25 July 2014. Postgraduate Medical Humanities Conference (Exeter, UK): "Pestilential Narratives: Black Death and the Birth of Modernity in Wiliam Owen Roberts’ Pestilance and Geraldine Brooks’ Years of Wonders".
19. 29 August - 02 September 2014. ESSE (Kassa, Szlovákia): "Food and Eating as the (Un)making of Social Class and Female Passion in I am Love."
20. 12-13 December 2014: ZOOM 2014: Tér, hatalom és identitás viszonyai a magyar filmben (Debrecen): "Nyögvenyelős gulyáskommunizmus: a terített asztal tere mint a késő-kádárkori hatalmi viszonyok metaforája a Veri az ördög a feleségét c. filmben."
21. 29-31 January 2015: HUSSE 2015 (Debrecen): "Cooking up the Past: Gastronomical Heritage and Englishness in Lawrence Norfolk’s John Saturnall's Feast."
22. 26-27 February 2016: Gender, Translocality and the Ciry (Debrecen): "London as the Cultural Space of AIDS, Nostalgia and Mourning in Alan Hollinghurst's The Line of Beauty and Alfred Corn’s Part of His Story
23. 2-3 June 2016: Popular Music in Eastern Europe (Debrecen). "Scores in Motion Picture: Nostalgia, Retro, and Cultural Memory in Balaton Method."
24. 29-30 June 2017: Postgraduate Medical Humanities Conference (Exeter, Egyesült Királyság). „The Crisis of Care―Precarious Bodies in Wellness-Dystopia Films”.
25. 28-30 September: Contact Zones: Transnational Encounters, Dialogues and Self Representation in Contemporary Eastern European Literature, Cinema and Visual Cultures (ELTE Institute for Art Theory and Media Studies
Department of Film Studies). "The Crisis of Care―Precarious bodies in Eastern European and Western Sanatorium Dystopias".
26. 29 August - 02 September 2018: 14th ESSE Conference (Masaryk Egyetem, Brünn, Csehország): „Heaven Is a Place on Earth: The Biopolitics of Old Age and Digital Cloning in the “San Junipero” Episode of Black Mirror”.
27. 29 August - 02 September 2018: 14th ESSE Conference (Masaryk Egyetem, Brünn, Csehország): „Life is a bowl of cherries: Modern Japan and Its Traumatic Cultural Heritage in Naomi Kawase’s Sweet Bean”.
28. 6-7 September 2018: Irodalom és betegség konferencia (FISZ & ELTE BTK Összehasonlító Irodalom- és Kultúratudományi Tanszék): „A groteszk biopolitikája Giorgio Pressburger A fehér közök törvénye című elbeszéléskötetében.”
29. 26-27 October 2018: Cultural crossings of care (Oslói Egyetem, Norvégia): „East of the Magic Mountain: The Crisis of Care in Hungarian Clinical Film Dystopias”.
30. 7-8 December 2018: ZOOM 2018: Európa és az európaiság reprezentációi a kétezres évek kelet-európai filmjében (Debrecen): „Xenos and caritas: caring for the non-European Other in three films by the Dardenne brothers”.
31. 31 January - 02 February 2019: 14th Biennial HUSSE Conference (Veszprém): „Death with (in)dignity: The Thanatopolitics of Old Age in Michael Haneke’s Amour”.
32. 16 March 2019: IV International Conference on Medical Humanities (London, Egyesült Királyság): „The Phenomenology of Pathology in Eastern European Jewish Clinical Fiction”.
33. 9-10 May 2019: Erőszak az irodalomban: A Fiatal Írók Szövetsége XII. konferenciája az Eszterházy Károly Egyetemen az Irodalomtudományi Tanszék társszervezésében: „A nőbeteg pathosa: Intézményes erőszak és orvosi tekintet Adam Foulds Eleven útvesztő című regényében.”
34. 3-4 July 2019: Disability and Disciplines (Liverpool, Egyesült Királyság): „The Phenomenology of ‘Ugliness’: Facial Disfigurement and Female Embodiment in Autobiography of a Face (1994) by Lucy Grealy”.
35. 14-15 March 2020: International Conference on Medical Humanities (Oxford, United Kingdom): "Unbecoming a Doctor: The Medical and Affective Discourses of Patienthood in Paul Kalanithi’s When Breath Becomes Air(2016)".
36. 3-4. September 2020. ESSE 2020 Conference (Lyon, France): "Family ties and the Spaces of Care in Péter Esterházy’s Helping Verbs of the Heart"

36. 2020. okt. 1-2. Válságtörténetek: kihívások, tapasztalatok, új irányok A Sic Itur ad Astra Műhely konferenciája (ELTE-BTK, Budapest): „A szennyeződés kultúrái: a pestis és a (pre)modern biopolitikai test születése William Owen Roberts Ragály és Geraldine Brooks Csodák éve című regényében”

37. 2020. december 05. Screen Cultures in the 21st Century (Debrecen): „Apocalyptic precarity from now on: The climate and the COVID-crises as states of non- immunity”

38. 2021. március 13-14. International Conference on Medical Humanities (London): “Apocalypse from now on”: The Changing Discourse of Immunity in the AIDS Film” (absztrakt benyújtva)

39. 2021. áprils 16-17. Crisis, Change and Perspectives: International Online Conference: „Careless Carers: The Crisis of Care and the Bioethical Dilemmas of Nursing in Contemporary Eastern European Cinema”

40. 2021. szeptember 7‐10. European Association for the History of Medicine and Health (EAHMH)

Faith, Medicine and Religion Conference: How does a thanatologist die? Spirituality, Eutelia, and the “Crystal Self” in Alaine Polcz’s Autobiographical Writings

41. 2022. január 27-29. HUSSE Conference (online): Mirrors of Love/Sickness: Metaphors of Intersubjectivity in Ildikó Enyedi’s Adaptation of Milán Füst's The Story of My Wife

42. 2022. február 11. Az együttérzés reprezentációi – könyörület, szánalom, szolidaritás, Interdiszciplináris workshop (Debreceni Református Hittudományi Egyetem): Együttérzés és gondoskodás kortárs demenciafilmekben

43. 2022. február 24-25. 3rd scientific-practical conference on the socio-ethical and deontological problems of contemporary medicine (non-medical problems in medicine) (Zaporizhzhia State Medical University; Zaporizhzhia, Ukraine): Careless Carers: The Figure of the Nurse and Representations of the Crisis of Care and Precarity in Post-Millennial Eastern European Cinema

44. International Conference on Medical Humanities (London, online): The Devil in the House: The Care Turn of the Ageing Female Leader in The Devil Wears Prada and Late Night

 

Invited lectures
1. 04 December 2013: előadás a DE-BTK Komparatisztikai Műhelyében: „A doktor anatómiája: Androgünia és orvostudomámy Patricia Duncker James Miranda Barry c. regényében”.
2. 06 April 2016. előadás a DE-BTK Komparatisztikai Műhelyében: „A nosztalgia és a gyász esztétikuma Alan Hollinghurst A szépség vonala és Alfred Corn Part of His Story című AIDS-regényeiben”.
3. 21 February 2017: „Él(tet)ni és halni hagyni — A kortárs biopolitika gender-vonatkozásai.” ELTE Társadalomtudományi Kar, Gender Studies Kutatóközpont, „Mesterségem címere” című sorozat.
4. 29 March 2017. előadás a DE-BTK Komparatisztikai Műhelyében: „Romlott családi románc: a beteges evés testei és terei a Hotel Splendide cimű filmben”.
5. 06 November 2018. előadás a Rózsahegyi Katolikus Egyetemen A Tudomány Napja alkalmából: „Ageing and (Self-)Care in 21st-century Literature and Culture”.

 

Other academic lectures
1. 11 December 2017. Nobel-nap (DAB székház, Debrecen): „Kazuo Ishiguro: Az emlékezet és az elhallgatás legangolabb írója”
2. 15 November 2018. lecture at MTA Debreceni Területi Bizottsága és a Debreceni Egyetem által szervezett regionális PhD-szimpóziumon: „A szennyeződés kultúrái: járványos betegségek és a fertőzés biopolitikája a kortárs anglofón szépirodalomban”.

 

Participation in round-table discussions
1. 13 November 2009. A Magyar Irodalom- és Kultúra Tudományi Intézet Tudományos Diákkörének Konferenciája (Síkfőkút). Beszélgetés Gaspar Noé Visszafordíthatatlan c. filmjéről
2. 01 October 2010. Marno-nap (Budapest, Petőfi Irodalmi Múzeum). Nárcizmus és művészet (moderátor: Csobánka Zsuzsa, résztvevők: Csuja László, Gyulavári Ágnes, Hevesi Kriszta, Ureczky Eszter)
3. 25 November 2010. Fordítói est (Debrecen, Líra Könyváruház). Beszélgetés Herta Müller Lélegzethinta című regényéről (résztvevők: Nádori Lídia, Gadóczi Ibolya, Ureczky Eszter)
4. 20 March 2012. Irodalmi beszélgetések (Líra Könyváruház, Debrecen). Beszélgetés Bényei Tamással, Angela Carter Esték a cirkuszban c. regényének fordítójával
5. 12 April 2012. KULTer-szalon est a X. Debreceni Költészeti Fesztiválon. (Modem, Debrecen). Kerekasztal-beszélgetés a kortárs magyar vizuális és populáris kultúráról, részvevők: Áfra János, Barna Péter, Dunai Tamás, Herczeg Ákos, Papp Sándor, Vass Norbert, moderál: Ureczky Eszter
6. 14 July 2012. DEIK-tábor (Tiszacsege): Előadás és beszélgetés a nárcizmus irodalmi és képzőművészeti jelentéseiről.
7. 21 january 2013. Az Alföld Stúdió Antológiájának bemutatója (Debrecen): kötetbemutató kerekasztal-beszélgetés.
8. 18 October 2013. (Budapest, Nyitott Műhely): kötetbemutató beszélgetés Kiss Noémi Ikeranya című művéről
9. 22 November 2013: a Magyar Irodalom- és Kultúra Tudományi Intézet Tudományos Diákkörének Konferenciája (Síkfőkút). Máté Éva Gyöggyel közösen moderált beszélgetés Jim Jarmusch Florida, a Paradicsom c. filmjéről.
10. 11 April 2013: Debreceni Költészeti Fesztivál, JAK/FISZ-transz: Kerekasztal-beszélgetés a műfordításról (Debrecen). Résztvevők: Izsó Zita, Krusovszky Dénes.
11. 02 December 2016: Somogyi Gyula Metakritika c. kötetének bemutatója (Debrecen, Méliusz Juhász Péter Könyvtár).
12. 10-11 March 2016. a Magyar Irodalom- és Kultúratudományi Intézet kirándulása Síkfőkútra, előadás és beszélgetés moderálása food studies témakörben a Lunchbox c.film vetítése után.
13. 02 June 2018. (Debrecen): beszélgetés moderálása az AAI Filmklubjának vetítésén (A víz érintése).
14. 04 March 2020. Magyar Irodalom- és Kultúratudományi Intézet ének Kultúratudományi Műhelyének bezsélgetése a Női reprezentációk c. kötetről.

15. 2021. június 27. költészeti kerekasztal a gondoskodás fogalmáról a Crises of Care: Pandemic Culture, Biopolitics and the Medical Humanities című konferencián

16. 2021. február 11. H. Nagy Péter Karanténultúra II. c. kötetének bemutatója (Kis Présház, Budapest)
 

Konferenciaszervezés

Crises of Care: Pandemic Culture, Biopolitics and the Medical Humanities, 2021. június 26-27., online

Membership in scholarly organizations:
2007-2009: Hatvani István College
2010-2012: Alföld Studio
2011- : HUSSE-ESSE
2010-2012 : Tér és szubjektum kutatócsoport, Nyelvtechnológia és bioetika szakmai alprojekt, Debreceni Egyetem kutatóegyetemi program (TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV-2010-0007, 01 July 2010 — 30 June 2012)
2012-: József Attila Kör
2013-: NECS (European Network of Cinema and Media Studies)
2014-: FISz
2018-: DAB Irodalom- és Nyelvtudományi Szakbizottság
2018-: Hungarian Society of Film Studies
92021-: European Association for the History of Medicine and Health

VI. In the press
1. IEAS Mental Health Awareness Workshops

2. Angol és magyar nyelvű online konferenciát szervez a Debreceni Egyetem, Dehir.hu, 202 június 17., sajtóhír

3. Kiss György: Amit a pandémia taníthat nekünk, A gondoskodás válságai: Pandémiakultúra, biopolitika és kultúrorvostan – 1. nap, KULTer.hu, 2021. július 4., tudósítás              

4. Szirák Anna: Embertelen gondoskodás? A gondoskodás válságai: Pandémiakultúra, biopolitika és kultúrorvostan – 2. nap, KULTer.hu, 2021. július 5., tudósítás             

>5. Nagy Hilda: Gondban lenni: Költészeti kerekasztal a Crises and Care nemzetközi konferencián, 2021. június 27., Alföldonline, 2021. július 0, tudósítás

6. NeurotechEU: „ideges” bölcsészek, Unideb.hu, 202 június 21., egyetemi hír

VII. Institute tasks
1. Head of PR Committee (2018-)
2. Administrator of the Facebook pages of IEAS and the Department of British Studies (2011)
3. Coordinator of the British track BA written final exam (2011-)
4. Member of the EYE exam committee (2011-)
5. Member of the Faculty's Lecture Notes Committee (2018-)
6. Member of the board of HUSSE (2019-)
7. Organising the IEAS Mental Health Awareness Workshops

8. Committee member of teacher training final exam (2018-)

9. Examiner of the subject British Literary History to 1945 (2019-)

10. OTDK coordinator of IEAS (2020-)

11. kari OTDK-koordinátor (2021-)

12. kari Tehetségtanács tagja (2021-)

VIII. Supervision
BA and MA theses: 78

BA (69)
1. Márta Ágnes Szabó: „Manipulative Media: Ideals and Stereotypes of Femininity”, 2011.
2. Orsolya Pap: „Multiculturalism in Gurinder Chadha’s Bride and Prejudice”, 2012.
3. Renáta Cap: „The English Gentleman and the Transformation of Britannia in Kazuo
Ishiguro’s The Remains of the Day and Malcolm Bradbury’s Stepping Westward”, 2012.
4. Pálma Somogyi: „Kate Atkinson’s Behind the Scenes at the Museum as a Trauma Narrative”, 2012.
5. Szidónia Gazsó: „Gender Relations, Desire and Illness in Charlotte Brontë’s Shirley”, 2012.
6. Evelin Benke: „Prostitution and the Rewriting of Victorian Gender Stereotypes in Matthew Keale's Sweet Thames and Faye L. Booth's Trades of Flesh”, 2012.
7. Anita Pál: „Shell-shock and Gender in Pat Barker's Regenation”, 2012.
8. Judit Kaszás: „Gothic Spaces in Daphne Du Maurier's Rebecca”, 2012.
9. Viktória Törzsök: „Social Class in Barry Hines' A Kestrel for Knave and Ken Loach's Kes”, 2013.
10. Etelka Bacsa: „Female Gender Roles in Short Stories by Contemporary Woman Writers”, 2013.
11. Edit Kovács: „Amy Winehouse as a Self-Destructive Idol”, 2013.
12. Réka Füleki: "The Effects of Female Stereotypes and the Myth of Beauty in Fay Weldon’s Novel Life and Loves of a She-Devil,” 2013
13. Adrienn Tóth: „Mother-Daughter Relationships in Kate Atkinson’s Behind the Scenes at the Museum”, 2014.
14. Éva Szabó: „Engulfment in Virginia Woolf's Mrs. Dalloway”, 2014.
15. Marcell Kónya: „Masculinity and Traumatic Memory in Pat Barker's Regeneration”, 2014
16. Judit Gabriella Boros: „Gender Roles in Kate Atkinson’s Behind the Scenes at the Museum and Németh László’s Iszony”, 2014.
17. Veronika Szabon: “The Representation of the Grotesque Bodies and Transforming Identities in Chuck Palahniuk’s Invisible Monsters”, 2014.
18. Terézia Kruppa: “Mister Darkness and Heart of Pip,” 2015.
19. Dóra Papp: “Changing Gender Roles During the Great War in Pat Barker’s Regeneration and Rebecca West’s The Return of the Soldier,” 2015.
20. Edina Vári: “Defeating Rape Trauma with the Help of Art in Laurie Halse Anderson’s Speak,” 2015.
21. Kinga Szabó: “The Mockingjay as the Symbol of the Rebellion in Suzanne Collins’ Catching Fire,” 2015.
22. Ágnes Iván: "Victorian Notions of Femininity and Sexuality in Alan Moore and Eddie Campbell’s Graphic Novel, From Hell," 2015.
23. Orsolya Ágota Kulcsár: "Mother and Son Relationships, Food Regimes and the Grotesque in Hotel Splendide," 2015.
24. Fanni Sárkány: „Interior Spaces as the Signifiers of Englishness in Midsomer Murders”, 2016.
25. Lilla Henriett Madai: „The Dark Side of Love and Passion in D.M. Thomas's The White Hotel and Ian McEwan's The Comfort of Strangers”, 2016.
26. Henrietta Hetei: „Problematic Mother-Child Relationships in Behind the Scenes at the Museum and The Ice Is Singing”, 2016.
27. Flóra Bajnay: „The Traumatic Heritage of Post-war Germany: Guilt, Shame and Sexuality in Bernhard Schlink's The Reader”, 2016.
28. Virág Anna Makláry: „The Space of Gateshead Hall in Jane Eyre”, 2016.
29. Erika Tóth: „Psychoanalytic Notions of Love and Loss in P.S. I Love You and in The Vow”, 2016.
30. Kitti Fábián: „Stereotypes of Englishness in Mr. Bean's Character”, 2016.
31. Gábor Bálint: „The Changing Concept of Masculinity in World War I Poetry and Literature”, 2016.
32. Dóra Bodrogi B.: „LGBTQIA Representation in Fiction Patterns of (Mis)representation in British Fictional Narratives since 1885”, 2017.
33. Anita Bordi: „Tess as a Victim of Male Dominance and Victorian Morality in Thomas Hardy’s Tess of the D’Urbervilles”, 2017.
34. Renáta Bugyi: „A Review on Lesbianism, Hysteria and Incestuous Relationships in Sarah Waters' Affinity”, 2017.
35. Eszter Gebri: „The Critique of Victorian Colonising and Consuming Practices in Lewis Carroll's Alice Books”, 2017.
36. Zsófia Gömöri: „The Self-development of Ruth: The Oppressed Protagonist of Jeanne Ray’s Eat Cake”, 2017.
37. Dorina Ágnes Horváth: „The Situation of Women in Their Family Contexts in Thomas Hardy’s Tess of the D’Urbervilles and in Eizabeth Gaskell’s North and South”, 2017.
38. Flóra Kedves: „The Corporeal Representation of Heathcliff as a Sexualized and Tortured Hero in Coky Giedroyc’s Wuthering Heights”, 2017.
39. Emese Lévai: „The Development of the Female Protagonist in Jihn Curran’s Film Adaptation of The Painted Veil”, 2017.
40. Vivien Mezei: „Juxtaposition of Great Expectations and Its Postcolonial Transliteration,
Mister Pip”, 2017.
41. Dóra Jenei: "„THE MAIN ASPECTS OF USING HUMOUR IN JANE AUSTEN'S EMMA”, 2017.
42. Tünde Hegedűs: „Finding the Self in the In-between: Cinematic Storytelling, Femininity, Childhood and Madness in Tim Burton’s Alice in Wonderland
43. Krisztina Bajzát: „Letting the Drawbridge Down: Trauma, Mental Illness and Healing in Rainbow Rowell’s Fangirl
44. Ágnes Guszti: „The Horror and Futility of War in the Film Fury
45. István Fejes-Tóth: „Relationships in Black Mirror.”
46. Gréta Dobos: „The Representation of Victorian Food and Diet in Supersizers Go Victorian”, 2018.
47. Adrienn Erika Gaál: „The Representation of Unmarried Mothers in The Magdalene Sisters and Philomena”, 2018.
48. Hajnalka Tímea Pásti: „‘And then you’re gone’: The Portrayal of Narcissism and Dysfunctional Family Relationships in Tray Lett’s August: Osage County”, 2018.
49. Réka Vanda Stupek: „Teenage Mental Illness in Jennifer Niven’s All the Bright Places
50. Anna Mária Szirák: „Alias Mary Whitney: Female Sexuality and Dual Consciousness in Margaret Atwood’s Alias Grace”, 2018.
51. Ágota Bányai (folyamatban)
52. Nagy Helga: „The Formation of Female Identity from Childhood to Adulthood in Margaret Atwood's Lady Oracle”, (2019).

52. Várnagy Rebeka „Literature as a Tool in Handling Children’s Grief and its Depiction in Contemporary Fiction”, 2020.

53. Sisa Nikoletta „The Representation of Trauma in the Film Iron Man 3”, 2020.

54. Nagy Cintia „The Use of Color Symbolism in Margaret Atwood’s The Handmaid’s Tale”, 2020.

55. Kovács Enikő „Maternal Duality in Female Characters after Marriage and Childbirth in Kate Atkinson’s fiction”, 2020.

56. Imre Dóra „The Appearance and Importance of the Figure of Gytrash and Animal Symbolism in Charlotte Bronte’s Jane Eyre”, 2020.

57. Csépán Éva „Women as Predators – Development of Femininity in Film Raw”, 2020.

58. Borbás Nikoletta „The Portrayal of Anorexia Nervosa in Television Show Skins and its Possible Contribution to Adolescents’ Distorted Body Image”, 2020.

59. Biró Daniella „Transgression in Jessie Burton’s The Miniaturist”, 2020.

60. Berta Lívia „The Problem of Gender and Heteronormativity in the Hungarian Version of the Billy Elliot Musical: The Historical Stereotyping of the Male Ballet Dancer”, 2020.

61. Bedő Hajnalka „Ptsd in Cinema: From a Narrative Idea to a Narrative Strategy in the Light of The Best Years of Our Lives (1946) and Thank You for Your Service (2017)”, 2020.

62. Bányai Ágota „Literary Depiction of Suicide and Its Effect on the Readers’ Mental Health”, 2020.

63. Mikulcza Marianna: Masculinities in The Knick: How the Sociohistorical Context Affected Surgeons at the Beginning of the 20th Century, 2021.

64. Aruzhan Kuztayeva: Re-imagining the Victorian Woman: Female Representation in Sarah Perry’s The Essex Serpent, 2021.

65. Gyérmán Dávid: The Representation of Cholera and China in W. Somerset Maugham’s The Painted Veil and in John Curran’s Film Adaptation, 2021.

66. Király Dóra: Transgenderism as Villainy in Disney Movies, 2021.

67. Szántó Sára: The Representation of Anxiety as a Mental Disorder in The King’s Speech, 2021.

68. Xueou Lívia Zhang: Fatherhood in Dead Poets’ Society and Billy Elliot, 2021.

69. Zsadányi Szelina: Food Insecurity, Organic Food, Animal Holocaust and Human-Animal Relations in Okja, 2021.

MA (9)
1. Evelin Doroghy: “The Country House: The Space of Nostalgic Memory and Homosexuality in Brideshead Revisited and The Stranger’s Child,” 2015
2. Lilla Szűcs: "Englishness and the Filmic Representation of the 1936 Abdication Crisis"
3. Bence Sántha: "Tea Between Two Cultures: The Cultural and Social Differences of Western and Eastern Tea Culture in Documentary Films"
4. Anett Kicsák: "Remembering, Regaining and Reconstructing the Past: The Memories and the Traumatized Present of First World War Shell- Shocked Soldiers in Pat Barker's Regeneration Trilogy)
5. Eszter Gebri: „Monstrosity and Grotesque Embodiment in the Art of Marilyn Manson”, 2018
7. Szirák Anna Mária: "Hell is a Teenage Girl": Girlhood as Monstrous Liminality in Joseph Sheridan Le Fanu's Carmilla and Jennifer's Body (2009), 2021.

8. Gyöngyösiné Fejér Ágnes (folyamatban)

9. Tamás Tímea (folyamatban)

10. Berényi Barbara (folyamatban)

11. Dobos Gréta (folyamatban)

12. Horváth Dóra (folyamatban)

Literary Translation Specialization (15)
1. Orsolya Erdei
2. Anett Kicsák
3. Nándor Novák
4. Erika Tóth
5. Gréta Barna
6. Edina Petrik
7. Márta Bujdosó
8. Beáta Kupás
9. Viktória Batiz
10. Evelin Szűcs
11. Ágnes Szép
12. Anna Szirák
13. Krisztina Kállai
14. Eszter Kormány

15. Kósa Iván (folyamatban)

DETEP supervision (8)
1. Éva Szabó
2. Virág Makláry
3. Krisztina Bajzát
4. György Kiss
5. Hajnalka Bedő
6. Rebeka Várnagy
7. Polgáriné Szilágyi Edit

8. Ware Anna Júlia

Hatvani István Szakkollégium (3)
1. Szabó Éva
2. Makláry Virág
3. Bodrogi Dóra

OTDK supervision (5)
1. Éva Szabó: "Narrative-making as a Form of Healing Trauma in Kate Atkinson’s Behind the Scenes at the Museum," 2015
3. Terézia Kruppa: "(Post)colonial Encounters: Power Relations in Joseph Conrad's Heart of Darkness and Lloyd Jones' Mister Pip," 2015
4. Dóra Bodrogi: „LGBTQIA Representation in Fiction Patterns of (Mis)representation in British Fictional Narratives since 1885” 2017, 2nd place

4. Kiss György:

5. Szirák Anna:

 

PhD supervison (1)
Emna Sfaihi (Stipendium Hungary)

2. Kiss György, 2021-

3. Szirák Anna Mária, 2021-

 

IX. Participation in PhD defence and examination committees (7)
1. Rudolf Nyári: “The Crisis of Paternity: Father-Daughter Relations in Charles Dickens’s Domestic Fiction” (preliminary opponent, opponent, and member of doctoral examination committee)
2. Fanni Feldmann: member of doctoral examination committee, member of preliminary defence committee
3. Éva Szabó: member of doctoral examination committee
4. Soukayna Alamai: member of doctoral examination committee

5. Szegvölgyi-Pócsik Anett: preliminary defence opponent

6. Anxhela Filaj: szigorlati bizottsági tag, 2021

7. Novák Zsófia: témabemutató, szigorlati bizottsági tag, 2021

 

Last update: 2023. 07. 31. 11:07