Dr. Csépes Ildikó: szakmai önéletrajz

Személyes adatok

  • Név: Dr. Csépes Ildikó
  • Tudományos fokozat: PhD, Dr. Habil
  • Jelenlegi munkahely: Debreceni Egyetem, Angol-Amerikai Intézet, Angol Szakmódszertani és Nyelvpedagógiai Tanszék
  • Beosztás: egyetemi adjunktus
  • Munkahely címe: 4032 Debrecen, Egyetem tér 1.
  • Munkahelyi telefon: +36 52 412 479 / 22165
  • Fax: +36 52 431 147
  • Email: csepes.ildiko@arts.unideb.hu

Iskolák/Végzettség

  • 1984-1989: orosz nyelv és irodalom – angol nyelv és irodalom szakos középiskolai tanár, Kossuth Lajos Tudományegyetem
  • 1993-1994: MA in “Linguistics for ELT”, Lancaster University, UK
  • 1996-2003: Nyelvpedagógia Doktori Iskola, Eötvös Lóránd Tudományegyetem

Nyelvtudás

  • angol: egyetemi diploma
  • orosz: egyetemi diploma

Munkahelyek

  • 1989-1991: angoltanár a debreceni Tóth Árpád Gimnáziumban
  • 1991-1996: tanársegéd a Kossuth Lajos Tudományegyetem Angol Tanárképző Központjában
  • 1996-2004: tanársegéd a Debreceni Egyetem Angol Nyelvoktatási Tanszékén
  • 2004-2012 augusztus: adjunktus a Debreceni Egyetem Angol Nyelvoktatási Tanszékén
  • 2012 szeptember- adjunktus a Debreceni Egyetem Angol Nyelvészeti Tanszékén, az Angol Nyelvpedagógia munkacsoport vezetője
  • 2020 július - tanszékvezető a Debreceni Egyetem Angol Nyelvoktatási és Szakmódszertani Tanszéken

Oktatási Tevékenység

Elsődiplomás képzés

Előadás

  • Nyelvtanítási módszerek és kapcsolódó nyelvtanulási elméletek (ötéves tanárszakos képzés IV. év)

Szeminárium

  • Az angol nyelv tanításának módszertana (ötéves tanárképzés IV-V. év)
  • Osztálytermi megfigyelések (ötéves tanárképzés V. év)
  • Nyelvi tesztelés és értékelés (osztatlan képpzés III-IV. év)
  • A nyelvi tesztelés kérdései (osztatlan képzés III-IV. év)
  • Olvasott szöveg értése és beszédkészség fejlesztése (BA I. év)
  • Bevezetés a nyelvtanítási módszerekbe (BA III. év)
  • Értékelés és mérés (BA III. év)
  • Nyelvtanítási módszerek (III. év, osztatlan tanárképzés)
  • Az angol nyelv tanításának módszertana 1 (III. év, osztatlan tanárképzés)
  • Az angol nyelv tanításának módszertana 2 (III. év, osztatlan tanárképzés)
  • Egyéni tanulói különbségek (IV. év, osztatlan tanárképzés)
  • Osztálytermi jó gyakorlatok (IV. év osztatlan tanárképzés)
  • Nyelvi tesztelés és értékelés (IV. év osztatlan tanárképzés)
  • Egyéni tanulói különbségek (IV. év osztatlan tanárképzés)

Másoddiplomás Kiegészítő Képzés

Előadás

  • Nyelvtanítási módszerek és kapcsolódó nyelvtanulási elméletek

Szeminárium

  • Nyelvi tesztelés és értékelés

Angoltanári Mesterképzés

Szeminárium

  • Az angol nyelv tanításának módszertana 1 (távoktatásban is)
  • Az angol nyelv tanításának módszertana 2 (távoktatásban is)
  • Osztálytermi jó gyakorlatok
  • Nyelvi tesztelés és értékelés

Távoktatás

  • Nyelvpedagógia I.
  • Nyelvpedagógia II.

Neveléstudományi Doktori Iskola
Oktatáskutatás és Alkalmazásai alprogram

  • Angol szakirodalmi olvasó szeminárium (szabadon választható kurzus)
  • Idegen nyelvi mérés és értékelés (főkollégiumi előadás)
  • Alternatív értékelési módszerek (főkollégiumi előadás)
  • Szókincstanulási stratégiák (szabadon választható kurzus)


Továbbképzések/ Ösztöndíjak

  • 1990: ITTI, egyhónapos tanárképzési kurzus az International House Language School-ban, Budapest
  • 1992: háromhetes nyári tanárképzési kurzus (trainer training) Morey House, Edinburgh (British Council ösztöndíj)
  • 1993-94: egyéves MA in Linguistics for ELT kurzus, Lancaster University (FEFA ösztöndíj)
  • 1995: tíznapos British Council nemzetközi nyári szeminárium „Communicative Language Testing Revisited” címmel, Lancaster University (British Council ösztöndíj)
  • 1999: kéthetes továbbképzés a Hungarian Examination Reform Project tagok számára, Manchester University (British Council ösztöndíj)
  • 2002: háromhetes szakmai látogatás az Egyesült Államok Külügyminisztériumának meghívására és költségére (International Visitor Program), melynek keretében nyelvi teszteléssel foglalkozó neves szakemberekkel (Prof. Lyle Bachman és Dr. Fred Davidson) és intézményekkel ismerkedett meg (FSI, ACTEFL, ETS)
  • 2005: kétnapos továbbképzés „Klasszikus tesztelmélet: A pedagógiai méréstudomány statisztikai elméleti alapjai” címmel a Csongrád Megyei Pedagógiai Szak- és Szakmai Szolgáltató Intézet és az ENLTA európai uniós nyelvi értékelési-mérési project közös szervezésében. A tréning vezetője: Dr. Norman Verhelst (CITO, Hollandia)
  • 2006: háromnapos továbbképzés „Bevezetés az IRT alkalmazásba” címmel a NYAT-NYAK szervezésében. A tréning vezetője: Dr. Norman Verhelst (CITO, Hollandia)
  • 2007: háromnapos továbbképzés „Standard Setting in Practice” címmel Budapesten a NYAK-NYAT szervezésben. A tréning vezetői: Prof. Felianka Kaftanjieva (Bulgária), Prof. Sauli Takala (Finnország), Dr. Neus Figueras (Spanyolország)
  • 2009: Az Oktatási és Kulturális Minisztérium által delegált magyar résztvevője a háromnapos "RelEx workshop"-nak, mely a nyelvvizsgák KER-hez történő illesztésével foglalkozott. A workshop-ot a European Centre for Modern Languages intézet szervezte (Graz, Ausztria)

Szakmai tevékenységek

  • 1994-98: nyelvi alapvizsga koordinátora a hároméves angol tanárképző programon
  • 1997-99: társkoordinátora a British Council által támogatott Nyelvi Tesztelési Mini-Projektnek
  • 1997- az egyetemi/főiskolai angol írásbeli felvételit készítő TÖB (Tétel Összeállító Bizottság) tagja
  • 1998-2006: a British Council által támogatott Hungarian Examinations Reform Teacher Support Project tagja (item író, Core Team tag, szóbeli vizsgáztató képző kurzus kifejlesztője és oktatója)
  • 2000-2002: anonim bírálója a Language Testing és a novELTty folyóiratoknak
  • 2001: a Nyelvvizsgát Akkreditáló Testület külső szakértője
  • 2003- A Nyelvvizsgáztatók és Nyelvtudásmérési Szakértők Országos Egyesületének (rövidítve: Nyelvtudásmérők Egyesülete) titkára, 2007 óta csak az elnökség tagja
  • 2004- a European Association for Language Testing and Assessment egyesület tagja
  • 2004 január-2014 július: a Nyelvvizsgát Akkreditáló Testület tagja
  • 2006: a Budapesten szervezett Into Europe – European Standards in Language Assessment nemzetközi konferencia szakmai programjának szervezője
  • 2007: a Budapesten NYAT-NYAK közös szervezésben megrendezett „Standard Setting in Practice” című tréning szakmai koordinátora
  • 2008 augusztus-2014 július: a Nyelvvizsgát Akkreditáló Testület elnöke
  • 2009 október 19-21: meghívott előadó a Ciprusi Egyetemen, Nikosia-ban (MA-s hallgatóknak óra tanítása Nyelvpedagógia témában)
  • 2009-2011: A RE-PE-T-HA angol nyelvi munkacsoportjának tagja (Regionális Pedagógusképző és -Továbbképző Hálózat és Adatbázis az Észak-Alföldi Régióban,TÁMOP-4.1.2-08/1/B-2009-0001.)
  • 2014-2015 szept A SZAKTÁRNET angol nyelvi munkacsoportjának tagja (Pedagógusképzést segítő szolgáltató- és kutatóhálózatok továbbfejlesztése és kiszélesítése, TÁMOP 4.1.2.B.2-13/1)
  • 2014 júl.28-aug.1.: 3. EALTA Summer School: Testing and assessment for learning languages, Università per Stranieri di Siena (Olaszország), a kurzus egyik oktatója (a team többi tagja: James Purpura, Gudrun Erickson, Dina Tsagari)
  • 2014 november 6-8 XIV. Országos Neveléstudományi Konferencia, a szervező bizottság tagja
  • 2015 január 1- december 31: Új típusú angol és német középiskolai nyelvoktató program tudományelméleti és nyelvelméleti megalapozása (projektvezető: Prof. Dr. Kertész András, MTA 6847/103/2014), az angol munkacsoport vezetője
  • 2015 március 6 & június 15: az Európa Tanács Nyelvpolitikai Osztálya projektjének helyi koordinátora (A KER mediációs skáláinak szintezése)
  • 2015 április 8-10: bíráló és zsűritag a XXXII. OTDK-n, Pázmány Péter Tudományegyetem
  • 2015 szeptember - 2018 augusztus: magyarországi koordinátor, Tanárok nyelvtudásmérési műveltségének a fejlesztése (angolul: Teachers' Assessment Literacy Enhancement [TALE]), Erasmus+, Innovációt és bevált gyakorlatok megosztását célzó együttműködések, Stratégiai partnerség a közoktatásban (KA2), Európai élethosszig tartó tanulási programok
  • 2017 augusztus - 2021 december: projekt szakmai megvalósító, EFOP-3.4.3-16-2016-00021 „A Debreceni Egyetem fejlesztése a felsőfokú oktatás minőségének és hozzáférhetőségének együttes javítása érdekében”

Konferencián tartott előadások és tréningek

  • 1992: I. HUSSE konferencia, Debrecen. Az előadás címe: The Use of Reflective Journals on the Three-year Teacher Education Programme
  • 1995: II. HUSSE konferencia, Szeged. Az előadás címe: Discrete-point vs. Integrative Testing of Grammar
  • 1998: VI. IATEFL-H konferencia, Budapest. A Dávid Gergellyel közösen tartott előadás címe: Bank of Students’ Errors.
  • 2001: NYESZE konferencia, Budapest. Az új kétszintű érettségiről tartott vitafórum egyik előadója
  • 2001: I. Országos Neveléstudományi Konferencia, Budapest. Az előadás címe: Szóbeli nyelvi tesztelés vizsgázó párokban. Hogyan befolyásolja egy adott vizsgázó teljesítményét az, ha különböző tudásszintű partnerrel kerül egy párba?
  • 2001: XI. IATEFL-H konferencia, Nyíregyháza. Az első előadás címe: The New English Érettségi. A második előadás címe: Is testing speaking in pairs a disadvantage for students?
  • 2003: XIII. IATEFL-H konferencia, Budapest. Az előadás címe: Into Europe: Assessing Speaking
  • 2003: Peacekeeping English Project Christmas Testing Conference, Budapest. Az első előadás címe: Paired Oral Testing. A második előadás címe: Designing Speaking Tests to the CEF
  • 2004: Standards in language learning and the Common European Framework, British Council conference, Berlin. Az előadás címe: Benchmarking Oral Performances in the Hungarian Context
  • 2004: National Standards within a Common European Frame, Szeged. Az előadás címe: Standardising oral examiners: Interlocutor training
  • 2004: Inaugural Conference of European Association for Language Testing and Assessment (EALTA), Kranjska Gora, Szlovénia. Az előadás címe: How could training of language examiners be related to the CEF? – A case study.
  • 2006: Into Europe – European Standards in Language Assessment, Budapest. A Tankó Gyulával közösen tartott előadás címe: INTO EUROPE: The Speaking and Writing Handbook
  • 2006: 3rd Conference of European Association for Language Testing and Assessment (EALTA), Krakkó, Lengyelország. Az Együd Györgyivel közösen tartott kétnapos tréning címe: Assessing Speaking at B1 level: Training interlocutors and assessors
  • 2006: Current Issues in Language Education in Europe, Jyväskylä, Finnország. Az előadás címe: A model for oral examiner training
  • 2007: Nyelvvizsgát Akkreditáló Testület Szakértői Tréningje, Budapest. Az előadás címe: Sztenderdek megállapítása a KER-hez történő szintillesztés során
  • 2010: Az Európai Bizottság szervezésében "Computer-based testing of Speaking Skills" workshop meghívott előadója, Brüsszel, Belgium. Az előadás címe: Validity Issues in Face-to-Face versus Semi-Direct Tests of Speaking
  • 2010: MANYE XX. Kongresszus, Debreceni Egyetem. Az előadás címe: "A szóbeli idegen nyelvi kompetencia mérése: tradíció és innováció"
  • 2013: A 4. EALTA Classroom-based Language Assessment SIG Symposium meghívott előadója, Nicosia, Ciprus. A plenáris előadás címe: Language Assessment Literacy in the Hungarian Context: What is it like and how is it developed in English teacher training? A workshop címe: Peer Assessment of Oral Performances for Teacher Training Purposes
  • 2014 (április 25-26): A siker záloga. Iskolai hatékonyság Magyarországon és az USA-ban c. konferencia, Debreceni Egyetem. A workshop címe: Hogy lehet az osztálytermi értékelés tanulóközpontú? Kihívások, előnyök és a megvalósítás formái.
  • 2014 (november 6-8): XIV. Országos Neveléstudományi Konferencia, A "Nyelvtanulás és tanítás: az idegennyelv-szakos tanárképzés aktuális kérdései" c. szimpózium elnöke. A szimpóziumi előadás címe: Milyen az angol nyelvtanárok nyelvtudásmérési műveltsége: elérhetők-e a nyelvtanár-képzésben kitűzött célok?
  • 2015 (április 11): Challenges of the 21st century: an in-service teacher training course for EFL teachers (A 21. század kihívásai az angoltanárok számára), Debreceni Egyetem. Továbbképzés angoltanárok számára. SZAKTÁRNET, TÁMOP 4.1.2.B.2-13/1-2013-0009. számú pályázat keretében megvalósult rendezvény. Az órák címe: Language Assessment (Nyelvi értékelés)
  • 2015 (május 28-31): 12. EALTA konferencia (Koppenhága, Dánia). Poszter előadás: Nyelvtudásmérési műveltség a magyarországi angol szakos tanárképzésben: oktatás politika vs. valóság
  • 2015 (szeptember 18): SZAKTÁRNET záró rendezvény - Eredményfórum 1: Külföldi tanulmányutak és konferenciák; Szakmódszertani kutatások II.
  • 2015 (október 9): Meghívott előadó, Szegedi Tudományegyetem. Mentor(h)áló 2.0 Program” projekt TÁMOP-4.1.2.B.2-13/1-2013-0008. A workshop címe: Tanárképzés: értékelés, mérés és tananyagfejlesztés
  • 2015 (október 30): Az 6. EALTA Classroom-based Language Assessment SIG Symposium meghívott előadója, Nicosia, Ciprus. A workshop címe: Enhancing metacognition for self- and peer evaluation purposes: the case of testing reading by classroom teachers
  • 2016 (június 10): TALE mini-konferencia (szervező és előadó). Az előadás címe: Osztálytermi nyelvi értékelés: angol nyelvi tanárok és tanulók szükségletei és nézetei
  • 2016 (március 24): az MTA Szakmódszertan projekt záró konferenciája, Budapest. Az előadás címe: Új típusú angol és német középiskolai nyelvoktató program tudományelméleti és nyelvelméleti megalapozása (társelőadó: Csatár Péter, DE Germanisztika Intézet)
  • 2016 (június 20-24) LTRC 2016, Palermo, Olaszország. Poszter előadás: Teachers’ Assessment Literacy Enhancement (TALE): Identifying Contextual Factors (társelőadó: Dina Tsagari)
  • 2017 (november 9-11): XVII. Országos Neveléstudományi Konferencia, Nyíregyháza. Az előadás címe: Milyen nyelvtudásmérési és értékelési szükségletei vannak a nyelvtanulás résztvevőinek? (társelőadó: Fekete Adrienn)
  • 2017 (november 24): 2nd Multiplier Event of the TALE ProjectAz előadás címe: Tasting (the) TALE (társelőadó: Fekete Adrienn)
  • 2018 (május 12): Language Assessment Literacy: Theory and Practice, A TALE projekt zárókonferenciája, Nicosia, Cyprus. A workshop címe: Assessing Reading (társelőadó: Fekete Adrienn)
  • 2019 (január 31): HUSSE Konferencia, kerekasztal beszélgetési panel tagja "Nyelvpedagógusképzés 1990-től napjainkig" címmel.
  • 2019 (szeptember 20): Language Testing and Assessment Conference: New Challenges – Technology. and Human Interaction in Language Assessment. Az előadás címe: What are Hungarian stakeholders’ (teachers and learners) perceptions of classroom-based language assessment? Some findings that can benefit the use of technology in assessment.

Kutatási területek

  • idegen nyelvi mérés és értékelés (szóbeli nyelvtudásmérés, a Közös Európai Referenciakerethez történő szintillesztés, nyelvtanárok nyelvtudásmérési műveltsége)
  • nyelvpedagógia (az angol nyelv tanításának módszertana)

Tudományos irányító/vezető munka adatai 2003 óta
1. BA/MA szakdolgozat témavezetése

  • 2003: 4 fő
  • 2004: 5 fő
  • 2005: 4 fő
  • 2006: 2 fő
  • 2007: 7 fő
  • 2008: 10 fő
  • 2009: 6 fő
  • 2010: 7 fő
  • 2011: 6 fő
  • 2012: 2 fő
  • 2014: 3 fő
  • 2015: 3 fő
  • 2016: 4 fő
  • 2017: 3 fő
  • 2018: 1 fő
  • 2019: 2 fő
  • 2020: 2 fő
  • 2021: 1 fő

2. PhD védési és vizsgabizottságban való részvétel: 6

3. OTDK témavezetés

  • Kárai Dániel: Kultúra és nyelvoktatás - felmérés középiskolai tanulók célnyelvi civilizációs ismereteiről (2013, Kaposvár) - első hely a Tanulás- és Tanítás-módszertani – Tudástechnológiai Szekcióban

4. PhD témavezetés

  • 2016: 2 fő abszolutóriumot szerzett
  • 2017: 1 fő abszolutóriumot szerzett
  • 2020: 1 fő fokozatot szerzett
  • 2020 -  :1 fő témavezetője

Intézeti jelenlegi megbízatások

  • 2002- A Debreceni Egyetem Angol Amerikai Intézet nyelvi alapvizsgájának a koordinátora (the EYE - English Yardstick Exam)
  • 2004- intézeti tanácstag
  • 2011 szeptember- az Angol Nyelvpedagógiai Munkacsoport honlap szerkesztője
  • 2012- Az IEAS Intézeti Oktatási Bizottságának a tagja
  • 2014 november- a Tanárképzési Kollégium akkreditációs albizottságának a tagja
  • 2015 szeptember- a DE Tanárképzési Központjának angol szakmódszertani szaktanácsadója
  • 2015 szeptember- a Tanárképzési Kollégium gyakorlótanítás albizottságának a tagja
  • 2018 március - 2020 június: az önálló Angol Nyelvpedagógiai Munkacsoport vezetője
  • 2020 július - tanszékvezető az Angol Nyelvpedagógiai és Szakmódszertani Tanszéken

Intézeti korábbi megbízatások

  • 2008-2011 augusztus: nyelvészeti tanszéki honlap szerkesztő
  • 2011 szeptember-2018 március az Angol Nyelvpedagógiai Munkacsoport koordinátora
  • 2012-2018 március az Angol Nyelvészeti Tanszék tanszékvezető helyettese, a tanszéki tanács tagja
  • 2013.09.01-2014.01.31: Megbízott tanszékvezető a Nyelvészeti Tanszéken
Legutóbbi frissítés: 2023. 06. 08. 11:03