Dr. Virágos Zsolt - Kurzusok

AN23000BA: AMERIKAI IRODALOM 1: SZEMINÁRIUM A 19. SZÁZADI AMERIKAI IRODALOMBÓL

Több műfajra kiterjedő, bevezető igényű tantárgy, melynek fő didaktikai feladata az, hogy nagy vonalakban megismertesse a diákokat a század fő irányzataival és reprezentatív szerzőivel: Edgar Allan Poe (1809-1849), Henry David Thoreau (1817-1862), Ralph Waldo Emerson (1803-1882), Herman Melville (1819-1891), Nathaniel Hawthorne (1804-1864), Emily Dickinson (1830-1886), Walt Whitman (1819-1892), Mark Twain (1835-1910) és Stephen Crane (1871-1900).


AN3001MA Kiválasztott témák az amerikai irodalom- és kultúrtörténetben: portrék és mérföldkövek a 19. és a korai 20. századi USA-irodalomban, I-II (MA első évfolyam)

Ez az összefoglaló tantárgy heti 2 x 2 órás előadás-sorozat, mely az USA irodalmának mintegy másfél évszázadnyi történetébe ágyazva 1800-tól a II. világháborúig mutatja be az amerikai irodalmi kultúra nagykorúvá érlelődését, leginkább meghatározó folyamatait, magaslati pontjait, elméleti kérdésköreit, fordulópontjait, paradigmaváltásait és egyéni szerzői teljesítményeit. Kiemelt figyelmet kapnak az új-angliai puritanizmus és transzcendentalizmus hatásai az irodalmi kultúrában, az újvilági az amerikai romantika és naturalizmus egyedi vonásai, az amerikai mítoszteremtés móduszai, a 20. századi modernizmus forradalmian új irodalmat teremtő hatásai (ennek kapcsán a „régi” és az „új” irodalom differenciálódása), a mindenkori amerikai iró kulturális helyzete, az irodalmi kultúra intézményei stb. A szóbeli vizsga tételsora elérhető a linkre kattintva.


AN33004BA06 Etnikai és kisebbségi hangok az amerikai megnyilvánulásokban: kulturális és ideológiai vonatkozások (BA harmadévfolyam)

Az előadás + szeminárium formátumban meghirdetett tantárgy elsődleges célja az, hogy eszmei és fogalmi eligazítást adjon a későbbi tanulmányokhoz. Annak ellenére, hogy az amerikai társadalomban erőteljes asszimilációs tendenciák figyelhetők meg, az etnikai/kisebbségi sokféleség, a kulturális pluralizmus és a jelenkori multikulturalizmusa centrifugális erőket táplál, így a társadalom mozaikszerű elrendeződését erősíti. Ez viszont ösztönzi az eltérő hagyományú és színezetű csoportok és közösségek ütközését és az ideológiai létezés felerősödését. Ez a konfliktusokkal, ellentmondásokkal és paradoxonokkal terhelt kulturális közeg jelentős mértékben fokozza az amerikai megnyilvánulások dinamizmusát. A korábban marginalizált kisebbségi csoportok és ezen közösségek prioritásainak egyre hatékonyabb kifejeződése kérdésessé tette az angolszászizmus egykor uralkodó helyzetét. Ez a tantárgy tisztázza a fentiekkel kapcsolatos, gyakran ellentmondásos és tudománytalan fogalmiság tisztázását és négy nagy etnikai közösség vizsgálatával mutatja be a nagyobb etnicitás belső struktúráit.


AN34002: TÉMÁK AZ 1900 ELŐTTI AMERIKAI IRODALOMBÓL: AZ IRODALMI KULTÚRA REPREZENTATÍV SZÖVEGEI A GYARMATOSÍTÁS KORSZAKÁTÓL A 19. SZÁZAD VÉGÉIG

A tantárgy vezérfogalmai: a puritanizmus vallásfilozófiája, a kolonializmus, a felvilágosodás étosza, a preromantika, a romantika, a demokrácia ellentmondásos értelmezései, néger- és indiánábrázolás, a rabszolgaság erkölcsi kérdései stb. Az elemzésre kiválasztott szövegek szerzői Captain John Smith (1580-1631), Samuel Sewall (1652-1730), Anne Bradstreet (1612-1672), Edward Taylor (c.1642-1729), Mary Rowlandson (c.1635-c.1678), Sarah Kemble Knight (1666-1727), Michel-Guillaume Jean de Crèvecoeur (1735-1813), Benjamin Franklin (1706-1790), Thomas Paine (1737-1809), Royall Tyler (1757-1826), és Harriet Beecher Stowe (1811-1896). Ugyancsak szerepel a listán két, már korábban olvasott szerző: Cooper and Melville.


AN34413: AZ AMERIKAI KULTÚRA IKONOGRÁFIÁJA

Magyar tanuló/befogadó ↔ amerikai kultúra viszonylatban lényeges a célkultúra imázsbankjainak feltárása, tehát végső soron azon kultúrspecifikus építőkövek azonosítása, didaktikailag releváns halmazainak kialakítása, regiszterbe vétele és – szükség esetén – újbóli osztályozása, melyek lehetővé teszik a kultúra megértését és értelmezését ("olvasását"). Ez a tantárgy az itt vizsgált építőköveket (pl. ikonikus konfigurációk, előítéletes kifejeződések, ismert személyiségek, emlékezetes művészi, sport- és egyéb teljesítmények, mítizált kultúrhősök stb.) úgy láttatja mint egy kulturális ábécé betűit, melyek rendszerbe szervezhetők és megtanulhatók. A tantárgy lehetővé teszi a diákok kreatív hozzáállását az osztályozási szempontok kialakításában és a kontextusok értelmezésében.


AN34609: AFROAMERIKAI IRODALOM ÉS SZELLEMI ÖRÖKSÉG

Ez az amerikanisztikai speciális képzésben érdekelt hallgatók számára kialakított tantárgy
Korábban megismert negrisztikai tárgykörökre épít és több vonatkozásban is mélyíti az eddigi ismeretek távlatait. A szépirodalom terén egyrészt újfent meglátogat korábban már megismert szerzőket, másrészt olyan irodalmi és nem irodalmi szövegalkotókat von be a vizsgálatba, mint Booker T. Washington, W.E.B. DuBois, Charles Chesnutt, Jean Toomer, Lorainne Hansberry, Etheridge Knight, LeRoi Baraka/Jones, Sonia Sanchez stb. A megvitatásra szánt témakörök: a 19. század jelentősége az afroamerikai irodalom kialakulásában, történetileg kialakult ideológiai dilemmák a fekete etnicitás kérdésében, a protest hagyomány, az 1920-as évek Harlemi Reneszánsza, a fekete dráma sajátos fejlődése stb.
 

Legutóbbi frissítés: 2023. 06. 08. 11:03