Dr. Sankó Gyula: összes tanított kurzus

Alapképzés (BA)

AN28011BA Introduction to Applied Linguistics (előadás Tóth Ágostonnal közösen)

AN10002BA/AN18002BA Hallott szövegértés és beszédkészség fejlesztése (elsőéveseknek)

A kurzus fő célja javítani a hallgatók hallott szöveg értését és beszédkészségét, valamint felkészíteni őket az év végi EYE vizsgára. A hallgatóknak sok lehetősége lesz változatos, autentikus szövegeket hallgatni és szóbeli készségüket gyakorolni különféle beszédhelyzetekben. A kurzus fontos része a szókincsfejlesztés is, hogy választékosan tudjanak kommunikálni elvontabb témákban is.

AN40015BA Bevezetés a nyelvtanítási módszerekbe (nyelvészet sáv, harmadév)

A kurzus az idegen nyelv tanításának legelterjedtebb módszereivel ismerteti meg a résztvevőket. A kurzus során lehetőség nyílik arra, hogy egyes módszerek tárgyalásakor az órai munka is az adott módszer szellemében folyjék. Az órai tapasztalatok összegzése nyomán az egyes módszerek erényei és gyenge pontjai megvitatásra kerülnek.

AN10003BA/ANL10003BA Esszéírás és fogalmazás (elsőéveseknek)

A kurzus célja, hogy felkészítse a hallgatókat az év végi EYE vizsgára az íráskészség fejlesztése révén. Az órai munka során a hallgatók elsajátítják, hogyan írhatnak különféle témákból logikusan felépített, szerkezetileg világos és áttekinthető fogalmazást. Az órák során különösen nagy hangsúlyt kap a szókincsbővítés, hogy a hallgatók kifejezőeszközei megfelelő lehetőséget nyújtsanak a magas szintű fogalmazások elkészítéséhez.

AN40002BA–Nyelvelsajátítás – szeminárium

A nyelvészek általában egyetértenek abban, hogy egy nyelv ismerete a biológia és a környezeti hatások együttesének köszönhető. A kutatók abban azonban gyakran nem értenek egyet, milyen mértékben/arányban befolyásolják a nyelvelsajátítást a természetes, genetikai adottságok és a mennyiben a környezet és a nevelés. A kurzus célja annak felderítése, hogyan sajátítják el a gyerekek az anyanyelvüket, illetve az is, hogyan tanulnak meg a felnőttek és a gyerekek egy második, számukra idegen nyelvet. Ezen belül az egyik részcélkitűzés az első és második nyelv elsajátítási folyamatok összehasonlítása, keresve a közös pontokat és a különbözőségeket egyaránt. Az is izgalmas kérdés, milyen belső és külső tényezőktől függ a végtermék, azaz a nyelvismeret minősége. A második nyelv elsajátítását tanulmányozva a résztvevők egyfajta történeti áttekintést kaphatnak arról, hogyan befolyásolták a nyelvelsajátítási folyamatok magyarázatát az egyes nyelvtudományi és tanuláselméleti trendek. A kurzus az első nyelv, az input tényezők, az életkor, a motiváció, a nyelvérzék és néhány egyéb kognitív és érzelmi tényezőnek az idegen nyelv elsajátítására gyakorolt hatását szintén vizsgálja.

BTAN10006BA Esszéírás és fogalmazás, haladó (elsőéveseknek)

A kurzus célja az előző félévben elsajátított írással és fogalmazással kapcsolatos alapszintű ismeretek elmélyítése, illetve bővítése. A féléves munka során a hallgatók elsajátíthatják a különböző érvelési technikákat, az átdolgozás módszereit, a tömörítés elméleti és gyakorlati aspektusait, és nem utolsó sorban a tudományos, avagy kutatással támogatott fogalmazás formai és tartalmi követelményrendszerét.

 

Mesterképzés (tanári MA) és Osztatlan tanárképzés (OMA)

AN1150MA The Mental Lexicon and L2 Vocabulary Acquisition. 2nd year
A kurzus célja, hogy bevezesse a hallgatókat a második nyelv mentális lexikonjának funkcióival, felépítésével és múködésével kapcsolatos pszicholingvisztikai (és időnként neurolingvisztikai) modern kutatások kísérleti eredményeivel. A tanulmányozott területek közül néhány: hogy épül fel a mentális lexicon?; hogyan tárolódnak a szemantikai és a formális ismeretek és hogyan érhetjük el ezeket?; hogyan tároja a mentális lexicon a morfológiailag complex szavakat?; Hogyan működik a lexikális (rövidtávú, munka és hosszútávú) memória és milyen nyelven belüli illetve nyelvek közötti problémák jelenthetnek kihívást a lexikai egységek memorizálása, illetve előhívása során?; A kurzus betekintést ad a nyelvtanulók lexikai fejlődésének folyamatába, különös figyelmet fordítva arra, hogy ennek során milyen szerepet játszik a nyelvi forma és a jelentés. Ezen kívül még az első és második nyelv mentális lexikonának gyakorlati példákon történő összehasonlító és összevető elemzése is tárgya a szemináriumnak.

Language Technology in the Classroom

Ez a kurzus olyan alkalmazási módjait kívánja bemutatni a az információs és kommunikációs technológiáknak az idegen nyelvek oktatásában és tanulásában történő felhasználásban, amelyekkel lehetővé válik mind a négy alapvető nyelvi készség gyakorlása, és amelyek növelik mind a tantermi mind az autonóm nyelvtanulás hatékonyságát. A feladadat-alapú kurzus lehetővé teszi, hogy a hallgatók (leendő nyelvtanárok) sok gyakorlati ismeretre tegyenek szert az online (Internet-alapú) számítógépes alkalmazások használatában. A kurzus egyaránt foglalkozik alapvető és haladó internetes készségek elsajátíttatásával, amely során speciális figyelem irányul a World Wide Web 2.0 alkalmazásoknak az angol mint idegen nyelv oktatásában/tanulásában történő felhasználása, ideértve a szinkron és aszinkron kommunákációs módokat is. Külön hangsúlyt kap azoknak a kihívásoknak a leküzdése, amit az új eszközöknek a jelenleg használt tanmenetekbe történő integrációja jelenthet, de a nyelvtanulóknak az önálló, autonóm nyelvtanulásra történő felkészítése is része a képzésnek.

AN3100OMA Nyelvtanulási Módszerek

A kurzus az idegen nyelv tanításának legelterjedtebb módszereivel ismerteti meg a résztvevőket. A kurzus során lehetőség nyílik arra, hogy egyes módszerek tárgyalásakor az órai munka is az adott módszer szellemében folyjék. Az órai tapasztalatok összegzése nyomán az egyes módszerek erényei és gyenge pontjai megvitatásra kerülnek.

AN1080MA/AN3101OMA Az angol nyelv tanításának módszertana 1

A kurzus az angol nyelv tanításának módszertanával ismerteti meg a résztvevőket, elsősorban a kiejtés, szókincs és nyelvtan tanításának elméleti és gyakorlati kérdéseivel. Az órákon mindenkinek lehetősége nyílik mikro-tanításra, illetve hasznos tapasztalatokat gyűjthet annak alapján, ahogy a csoport többi tagja próbálkozik az angol nyelv tanításával különböző nyelvtudási szinten lévő diákok számára. A csoport tagjainak egymásrautaltsága, a biztonságos közeg és a konstruktív kritikai megjegyzések együtt sikeres teret nyújtanak a leendő nyelvtanárok első tanítási kísérleteihez.

AN1090MA/AN5100OMA Az angol nyelv tanításának módszertana 2

A kurzus az angol nyelv tanításának módszertanával ismerteti meg a résztvevőket, elsősorban a négy nyelvi készség (olvasott és hallott szöveg értése, beszéd- és íráskészség) fejlesztésének elméleti és gyakorlati kérdéseivel. Az órákon mindenkinek lehetősége nyílik mikro-tanításra, illetve hasznos tapasztalatokat gyűjthet annak alapján, ahogy a csoport többi tagja próbálkozik az angol nyelv tanításával különböző nyelvtudási szinten lévő diákok számára. A csoport tagjainak egymásrautaltsága, a biztonságos közeg és a konstruktív kritikai megjegyzések együtt sikeres teret nyújtanak a leendő nyelvtanárok első tanítási kísérleteihez.

AN1121MA/ANL1820MA/ANL1120MA - Nyelvi tudatosság - szeminárium

A kurzus módszertani segítséget kíván nyújtani gyakorló és leendő nyelvtanároknak elsősorban a nyelvtani jelenségek tanításával kapcsolatban. Elsődleges célunk az, hogy megvizsgáljuk, hogyan lehet a Másodiknyelv-elsajátítás című kurzus elméleti következtetéseit a gyakorlatban érvényesíteni.

AN4004MA Information and Communication Technologies in Language Learning

Seminar for 2nd year MA students.
Ez a kurzus olyan alkalmazási módjait kívánja bemutatni a az információs és kommunikációs technológiáknak az idegen nyelvek oktatásában és tanulásában történő felhasználásban, amelyekkel lehetővé válik mind a négy alapvető nyelvi készség gyakorlása, és amelyek növelik mind a tantermi mind az autonóm nyelvtanulás hatékonyságát. A feladadat-alapú kurzus lehetővé teszi, hogy a hallgatók (leendő nyelvtanárok) sok gyakorlati ismeretre tegyenek szert az online (Internet-alapú) számítógépes alkalmazások használatában. A gyakorlati feladatokat folyamatosan és rendszeresen kiegészítik olvasmányok, amelyek a második nyelv elsajátítás, a pszicholingvisztika és az igen nyelvek oktatása szakmódszertanának területeiről származó friss kutatási eredményeket foglalják össze.
A kurzus egyaránt foglalkozik alapvető és haladó internetes készségek elsajátíttatásával, amely során speciális figyelem irányul a World Wide Web 2.0 alkalmazásoknak az angol mint idegen nyelv oktatásában/tanulásában történő felhasználása, ideértve a szinkron és aszinkron kommunákációs módokat is. Külön hangsúlyt kap azoknak a kihívásoknak a leküzdése, amit az új eszközöknek a jelenleg használt tanmenetekbe történő integrációja jelenthet, de a nyelvtanulóknak az önálló, autonóm nyelvtanulásra történő felkészítése is része a képzésnek.

 

Mesterképzés - Diszciplináris MA

AN1007MA - Haladó nyelvészeti kutatásmódszertan -, Rákosi Györggyel és Kardos Évával közösen oktatott szeminárium
A nyelvészeti kutatásmódszertan elméleti alapjainak és gyakorlati fogásainak bemutatása a nyelvi adat összegyűjtésétől a hipotézisek bizonyításáig vagy cáfolásáig, továbbá általános kutatásmódszertani fogások szakirodalom felkutatásához és rendszerezéséhez.

Legutóbbi frissítés: 2023. 06. 08. 11:03