Publications - Gender Studies Centre

Dr. Séllei Nóra
To see her thematically relevant publications, click here.


Dr. Bényei Tamás
Articles and chapters
1. „Seduction and the Politics of Reading in The French Lieutenant’s Woman.” Hungarian Journal of English and American Studies 1995. 2. 121-39.
2. „Piroska, a farkas (Angela Carter: A kínkamra).” (‘Little Red Riding Woolf: on Angela Carter’s The Bloody Chamber’) Határ 1995.3, 174-81.
3. „Cold Carnival: Laughter, Identity and Art in Angela Carter’s Nights at the Circus.” Proceedings of the Tempus JEP Conference, March 1996. Debrecen: Institute of English and American Studies, 1996, 85-96
4. „Risking the Text: Stories of Love in Jeanette Winterson’s The Passion.” Hungarian Journal of English and American Studies 3.2 (1997): 199-209
5.„Places in Between: The Subversion of Initiation Narrative in Ian McEwan’s The Innocent.” British and American Studies 1999.2, 66-73.
6. „Virginia Woolf and Angus Wilson: Genealogy and Literary History in Wilson’s No Laughing Matter.” Bényei – Szaffkó (ed.). Happy Returns for Professor Pálffy. Debrecen: KLTE Institute of English and American Studies, 1999, 191-215.
7. Az ártatlan ország: az angol regény 1945 után [”The Innocent Country: British Fiction after 1945”]. Debrecen: Kossuth Egyetemi Kiadó, 2003. (esp. the chapter entitled "Az angol regény neme" ['The Gender of the English Novel']

Book reviews
1. „Szocreál és science fiction: A Nobel-díjas Doris Lessing alakváltozásai”(‘Social realism and science fiction: metamorphoses of Nobel prize winner Doris Lessing’). Élet és Irodalom, October 19 2007, 6.
2. „Rakovszky Zsuzsa: A kígyó árnyéka”. Kritika April 2003, 33-34.
„Szári és korcsolya” (Monica Ali: Brick Lane). Élet és Irodalom, 2005 november
3. „’Csehov sehol sincs’: Katherine Mansfield életműve magyarul” (Katherine Mansfield: Elbeszélések. Katherine Mansfield: Naplók, levelek.) Holmi January 2006
4. „A szajha útja (Michel Faber: The Crimson Petal and the White)”. Élet és Irodalom, 14 April 2006, 28.
5. „Viktoriánus idill (Elizabeth Gaskell: Cousin Phillis)” Élet és Irodalom, 2007 January
6. „Női antiutópia (Margaret Atwood: The Handmaid’s Tale)”. Műút (Miskolc), 2007.
7. „Beleírás, átírás, szétírás (Bollobás Enikő: Az amerikai irodalom története). BUKSZ, Winter 2007, 325-335.
8. „Halott emberek könyvei (A. S. Byatt: Possession)”. Élet és Irodalom, 11 January, 2008, 24.
9. „Ex libris” (Anna Porter: Fénytörések; Joseph Boyden: Három nap az út; Margaret Atwood: Pénelopeia; Alice Munro: Csend, vétkek, szenvedély). Élet és Irodalom, June 2007


Dr. Kalmár György
To see his thematically relevant publications, click here.


Papp Klaudia
1. “Inscription and Encryption: Daphne du Maurier’s Rebecca.” British and American Studies. 12.1 (2008): 121-128.
2. “Műfaji apóriák es melankólia Anita Brookner Tóparti szálloda című regényében” [“Generic Aporias and Melancholy in Anita Brookner’s Hotel du Lac”] A nő mint szubjektum, a női szubjektum. [Woman as Subject, the Female Subject] Ed. Séllei Nóra. Orbis Litterarum. Debrecen: Kossuth Egyetemi Kiadó, 2007. 205-215.
3. “A női(es) műfajok könnyedségéről, avagy: Mit rejt a Tóparti szálloda?” [“Those Light Feminine Genres or What Is Hiding in Hotel du Lac?”] Debreceni Disputa. 2006 június. 69-72.
4. Review of Literature After Feminism, by Rita Felski. Hungarian Journal of English and American Studies 11.2 (2005): 240-243.
5. “Reading (and) Melancholy in Iris Murdoch’s The Unicorn.” Proceedings of the Seventh Biennial HUSSE Conference, Veszprém, 27-29 January 2005. Ed. Bárdos Jenő et. al. Veszprém: Department of English and American Studies, University of Veszprém, 2006. 82-89.
6. “Aspects of Motherhood in Marina Carr’s Plays.” Proceedings of the First HUSSDE Conference. Eds. Kurdi Mária and Szaffkó Péter. Pécs: Department of English Literatures and Cultures, University of Pécs, 2004. 100-109.
7. “Detection and Palimpsest in Margaret Atwood’s Surfacing.” Gender Studies 3.1 (2004): 163-169.


Dr. Németh Lenke

Monograph
“All It Is, It’s a Carnival”: Reading David Mamet’s Female Characters with Bakthin. Debrecen: Kossuth Egyetemi Kiadó, 2007.

Scholarly Studies
1. “Breaking Through Liminal Spaces: A Study of Adrienne Kennedy's Funnyhouse of a Negro." Focus. Papers in English Literary and Cultural Studies. Special issue on American Studies. Pécs: U of Pécs, 2006. 138-151.
2. “(Un)dialogized Polyphony: Dialogic Patterns in Two Adrienne Kennedy Plays.” Dialogue Analysis IX. Dialogue in Literature and the Media. Selected Papers from the 9th IADA Conference, Salzburg, 2003 – Part I: Literature. Eds. Anne Betten and Monika Dannerer. Tübingen: Niemeyer, 2005. 451-459.
3.“David Mamet’s Women: Impulses of Carnivalization.” Proceedings of the HUSSDE1 Conference, Pécs, 2002. Eds. Mária. Kurdi and Péter Szaffkó. Pécs: Department of English and Cultures, U of Pécs, 2004. 108-116.
4. “Academia as a Carnivalized Space: A Bakhtinian reading of David Mamet’s Oleanna.” Eger Journal of American Studies. Vol. VIII. Ed. Lehel Vadon. Eger: EKF Líceum. 2003. 235-245.
5. “David Mamet’s Women Characters: Conceptions and Misconceptions.” Eger Journal of American Studies. Vol. VII. Ed. Lehel Vadon. Eger: EKF Líceum, 2003. 37-46.
6. “Carnivalization of the Business World: ‘The New Woman’ in Three Plays by David Mamet.” Focus: Papers in English Literary and Cultural Studies. Ed. Kurdi Mária, Gabriella Hartvig and Andrew C. Rouse. Pécs: UP, 2000. 107-18.
7. “Miscommunication in David Mamet’s Oleanna.” Dialogue Analysis VI. Proceedings of the 6th Conference on Dialogue Analysis Prague 1996. Teil 2. Eds. Svetla Cmejrková, Jana Hoffmanová, Olga Müllerová and Jindra Svetlá. Tübingen: Max Niemeyer Verlag, 1998. 437-44.
8. “The American Dream Genderized: A Study of Women Characters in David Mamet’s Oleanna. HUSSE Papers 1997. Eds. Kurdi Mária and Horváth József. Pécs: UP, 1997. 132-38.

Last update: 2023. 06. 08. 11:03