Bertha Csilla/Publikációs lista

Saját és/vagy szerkesztett könyvek

A drámaíró Yeats, Budapest: Akadémiai Kiadó, 1988.

More Real than Reality: The Fantastic in Irish Literature and the Arts. társszerk. Donald E. Morse. Westport, CT: Greenwood Press, 1991.

The Celebration of the Fantastic: Selected Papers from the Tenth Anniversary International Conference on the Fantastic in the Arts. társszerk. Donald E. Morse and Marshall Tymn. Westport, CT: Greenwood Press, 1992.

A Small Nation's Contribution to the World. Essays on Anglo-Irish Literature and Language
. társszerk. Donald E. Morse es István Pálffy. Debrecen: Kossuth Egyetemi Kiadó -- Garrards Cross: Colin Smythe -- New York: Barnes and Noble, 1993. (Irish Literary Studies, 45.)

Worlds Visible and Invisible. Essays on Irish Literature. társszerző: Donald E. Morse. Debrecen: Kossuth Egyetemi Kiadó, 1994.

Homeland in the Heights. Anthology of Post-World War II Hungarian Poetry. [Haza a
magasban, Második világháború utáni magyar költészet], szerk. Budapest: Eötvös József Kiadó, 2000.

The Work Has Value”: The Dramatic Artistry of Brian Friel. [Brian Friel drámaművészete], társszerk. Donald E. Morse és Mária Kurdi. Dublin: Carysfort Press, 2006.

Silenced Voices. Hungarian Plays from Transylvania. [Elhallgattatott hangok: Erdélyi magyar drámák angolul], társzerk. és –ford. Donald E. Morse. Dublin: Carysfort Press, 2008.

Down Fell the Statue of Goliath. Hungarian Poets and Writers on the Revolution of 1956
[Ledőlt a Góliát-szobor. Magyar költők és írók az 1956-os forradalomról], szerk. Budapest: MMA és Hungarian Review, 2017.

A Nation Dismembered. The 1920 Treaty of Trianon in Hungarian Poetry [Szétszaggatott ország. Az 1920as trianoni békeszerződés a magyar költészetben], társzerk. Kodolányi Gyula. Budapest: Hungarian Review, 2019.

Tankönyv

English Literature in the Nineteenth Century and the First Half of the Twentieth. Budapest: Tankönyvkiadó, 1990.

Folyóirat-szerkesztés

Hungarian Journal of English and American Studies, 2:2 (1996). 181, 23:1 (2017). 247. Ir dráma különszámok vendégszerkesztése,

Hungarian Journal of English and American Studies, 8:1 (2002) és 10:1-2 (2004). Ir irodalom különszámok társszerkesztése.

Irish University ReviewMirror up to Theatre, 45:1 (2015). 194. Vendégszerkesztés


Tanulmányok

"A nó dráma yeatsi változata", Az Egri Tanárképző Főiskola Tudományos Közleményei, Eger, XV, 1979. 253-261.

"Egy különös drámai kísérlet a század elején", Hevesi Szemle, 1979. 4. 17-21.

"Patriotic and Universal Concerns of W.B.Yeats as Demonstrated in his 'Dance-Plays'", Angol-Amerikai filológiai-módszertani ülésszak 1980, Pécs, 1981. 136-148.

"Yeats nó drámái--nemzeti gondolat és egyetemes jelentés", Hevesi Szemle, 1981. 2. 45-50.

"Yeats drámaírói útkeresése", Az Egri Tanárképző Főiskola Tudomáyos Közleményei, Eger, XVI, 1982. 299-311.

"Spiritual Realities and National Concern in Yeats's Noh Plays", Hungarian Studies in English, Debrecen, 1983. 51-61.

"Történelem- és világkép Yeats kései drámáiban", Filológiai Közlöny, Budapest, 1983, 3-4. 441-446.

"A mítikus költöi dráma két változata: W.B.Yeats és Tamási Aron", Az Egri Tanárképző Főiskola Tudományos Közleményei, Eger, XVII, 1984. 391-403.

"The Natural and the Supernatural in the Plays of W.B.Yeats", []Studies in English and American, Vol 6., Budapest, 1986. 14-22.

"Nemzeti sorstragédiák: párhuzamok Sütő András és Brian Friel drámájában", Az Egri Tanárképző Főiskola Tudományos Közleményei, Eger, XVIII, 1987. 51-70.

"Mythical Vision: Parallels between the Drama of W.B.Yeats and Áron Tamási", Acta Litteraria Academiae Scientiarum Hungaricae, Budapest, 1987. 1-2. 113-138.

"Tragedies of National Fate: A comparison between Brian Friel's Translations and its Hungarian Counterpart, András Sütő's A szuzai menyegző", Irish University Review, Dublin, 1987. 207-222.

"An Irish and a Hungarian Model of Mythical Drama - W.B.Yeats and Áron Tamási", Literary Interrelations: Ireland, England, and the World, Günter Narr Verlag, Tübingen, 1987. 85-93.

"Distortions of Character in the Peasant Plays of John B. Keane", Az Egri Tanárképző Főiskola Tudományos Közleményei, Eger, 1989. 41-55.

"The Human Miracle in Thomas Murphy's Plays", Studies in English and American Culture, Proceedings of the Conference on English and American Studies, Eger 1989. szerk. Vadon Lehel, Eger, 1990. 5-16.

"The Literary Scene in Hungary since 1945; Changing Attitudes to Anglo-Irish Literature", Literatures in English - New Perspectives, szerk. Wolfgang Zach, Frankfurt, Peter Lang, 1990. 175-187.

"Utószó", Brian Friel: [i Philadelphia, itt vagyok! Európa Kiadó, Budapest, 1990. 281-294.

"Myth and the Fantastic: the Example of W. B. Yeats's Plays", More Real Than Reality, szerk. Donald E. Morse és Bertha Csilla, Westport, CT, Greenwood Press, 1991. 17-29.

"Thomas Murphy's Psychological Explorations", More Real Than Reality, szerk. Donald E. Morse és Bertha Csilla, Westport, CT, Greenwood Press, 1991.179-191.

"Looking Backward, Looking Ahead: The Study of the Fantastic in Irish Literature and the Arts", társszerző: Donald Morse, More Real than Reality, 1991. 247-253.

"The Harmony of Reality and Fantasy: The Fantastic in Irish Drama." Journal of the Fantastic in the Arts. Vol. 4, No. 3, 1991. 2-24.

"Csontváry, the Painter of the `Sun's-Path.'" The Celebration of the Fantastic: Selected Papers from the Tenth Anniversary International Conference on the Fantastic in the Arts. szerk. Donald E. Morse, Marshall Tymn és Bertha Csilla. Westport, CT, Greenwood Press, 1992. 151-164.

"Introduction. A Small Nation's Contribution to the World", társszerző: Donald E. Morse, A Small Nation's Contribution to the World. szerk. Donald E. Morse, Bertha Csilla és Pálffy István, Debrecen, KLTE - Garrards Cross: Colin Smythe, 1993. 1-5.

"`The Harmony of Reality and Fantasy'": The Fantastic in Irish Drama", A Small Nation's Contribution to the World, 1993, 28-42.

"A fantasztikum az ír drámában", Emlékkönyv Országh László Tiszteletére, szerk. Vadon Lehel, Eger, 1993. 113-29. o.

"`The Ghosts ... Wrestle and Dance'. Contemporary Irish Drama Haunted by History", HUSSE Papers 1993, 1995. 106-119.

"Haza a magasban. Bevezetés kortárs magyar költők antológiája elé", társszerző: Bertha Zoltán. Magyar Élet. XII. 1. (1995. január), 33-40.

"Az ír nemzettudat problémái a mai ír dráma tükrében". Korunk. VI. 3. (1995. március), 102-110.

"The Symbolic Versus the Fantastic: The Example of an Hungarian Painter". Journal of the Fantastic in the Arts. VI. 4. (1995).

"Kulturális megosztottság és közösségtudat: identitás-problémák a mai ír drámában". Studia Nova. II.3. (1995): 313-325.

"Irish Nationalisms", In Nationalism vc. Internationalism. (Inter)National Dimensions of Literatures in English, szerk. Wolfgang Zach/Ken L. Goodwin, Tübingen, Günter Narr, 1995. 191-197.

"Insularity and Its Transcendence in Brian Friel's Island-Plays." The Classical Worlds and the Mediterranian. szerk. Giuseppe Serpillo - Donatella Badin. Sassari (Olaszország): University of Sassari Tema, 1996. 242-249.

"The Integration of Split Characters and Doubles in Contemporary Irish Drama", English Studies and the Curriculum. Proceedings of the First TEMPUS-JEN Mini Conference. szerk. Rácz István. Debrecen: Kossuth University, 1996. 97-109.

"'Island of Otherness': Images of Irishness in Brian Friel's Wonderful Tennessee", Hungarian Journal of English and American Studies, Vol.2.No.2. (1996):129-142.

"Reply to Márton Mesterházi on Wonderful Tennessee." Vitacikk. Hungarian Journal of English and American Studies, Vol. 2.No.2. (1996): 155-159.

"On the Sea of Torment": Hungarian Literature Throughout the Centuries". Genre and Ethnic Collections: Collected Essays. Szerk.: Milton T. Wolf - Murray S. Martin. Greenwich, CT - London: JAI Press, 1996. 419-440.

"Split and Integration. Doubles in Contemporary Irish Drama". Conflicting Identities. Essays on Modern Irish Literature, Szerk. Robbie Goh. Singapore: UniPress, 1997. 191-219.

“Forms of Reconciliation and Repossession in Sebastian Barry’s Plays.” HUSSE Papers Proceedings of the Third Biennial Conference. Szerk. Mária Kurdi és József Horváth. 1997. Pécs: University Press, 1997. 158-166.

"Desmond Egan versei elé". Nagyvilág, XLII. 11-12. (Nov-Dec 1997). 596-598.

"Szimbolikus vagy fantasztikus?" Életfa. Bertha Zoltán festői világa. Szerk. István Dobrik and Gábor Turi. Miskolc: Felsőmagyarország Kiadó, 1998. 19-25.

“The Symbolic versus the Fantastic: The Example of an Hungarian Painter.” Életfa. Bertha Zoltán festői világa. Szerk. István Dobrik and Gábor Turi. Miskolc: Felsőmagyarország Kiadó, 1998. 25-28.

“’That Other World’: The Mythic and the Fantastic in Contemporary Irish Drama”. In That Other World. The Supernatural and the Fantastic in Irish Literature and its Contexts.. Vol. 2. Szerk.:Bruce Stewart. Gerrards Cross: Colin Smythe, 1998. 120—135.

“Six Characters in Search of a Faith: The Mythic and the Mundane in Wonderful
Tennessee”. Irish University Review
, Special Issue: Brian Friel. 29. 1 (Spring/Summer) 1999. 119—135.

“’A Haunted Group of Plays’: The Drama of Sebastian Barry”. In Twentieth-Century
Theatre and Drama in English. Festschrift for Heinz Kosok on the Occasion of
his 65th Birthday
. Szerk.:Jürgen Kamm. Trier: Wissenschaftlicher Verlag Trier, 1999. 527-544

“Singing of Human Unsuccess: The Artist in Brian Friel’s Give Me Your Answer, Do!”, társszerző: Donald E. Morse. Hungarian Journal of English and American Studies, 5:1 (Debrecen, 1999), 127--141.

“Transfigurations of Cathleen ni Houlihan”. Alternative Approaches to English-Speaking Cultures in the 19th Century. Szerk.: Séllei Nóra. Debrecen: KLTE, 1999. 139-150.

“Aspects of Postcolonialism in Contemporary Irish Drama.” Happy Returns. Essays for Professor István Pálffy. Szerk. Szaffkó Péter és Bényei Tamás. Debrecen: KLTE, Institute of English and American Studies. 1999. 254-269.

“Introduction” In Desmond Egan: Selected Poems. Budapest: Editio Plurilingua. Szerk.: Kabdebo Tamás. 2000. 5-10.

“Desmond Egan versei elé” In Desmond Egan: Válogatott versek. Szerk.: Kabdebó Tamás. Budapest: Editio Plurilingua, 2000. 7-9.

“Doubles, Twins and Triplets: Coming of Age in Contemporary Irish Drama”, Focus, Papers in English Literary and Cultural Studies, 3:2 (Pécs, 2000), 66-78.

“Introduction” In Homeland in the Heights. Társszerző: Bertha Zoltán. Budapest, Eötvös József Kiadó, 2000. 14-26.

“Hungarian Perspectives on Brian Friel’s Theatre After Dancing at Lughnasa”, társszerző, Kurdi Mária. Druids, Dudes and Beauty Queens. The Changing Face of Irish Theatre. Ed. Dermot Bolger. Dublin: New Island, 2001. 173-195.

“Postcoloniality and Mutability of Hierarchies in Frank McGuinness’s Mutabilitie.” HUSSE Papers 2001. Proceedings of the Fifth Biennial Conference. Eszterházy Károly College, Eger, 2002. 205-21.

“Making Visible: Hungarian Painter Zoltán Bertha’s Transformation of Folk Symbols into Painting.” ANTEMNAE (Róma), 4 (2002), 17-35.

“Poetically Dwelling: The Mythic and the Historical in Tom Murphy’s The House”,
Hungarian Journal of English and American Studies, 8.1, Spring, 2002, Ir különszám, pp.213-226.

“Irish Post-Colonial Drama: A Hungarian View.” Irelands in the Asia-Pacific. Szerk.: Peter Kuch és Julie-Ann Robson. Gerrards Cross, Bucks., Colin Smythe, 2003. 159-75.

“’They Raigne Over Change, and Doe Their States Maintaine’: Change, Stasis, and Postcoloniality in Frank McGuinness’ Mutabilitie.” Irish University Review. 32:2 (Dublin, Autumn/Winter 2003), 307-321.

“The House Image in Three Contemporary Irish Plays.” New Hibernia Review, 8,2 (Summer 2004), 64-84.

“Music and Words in Brian Friel’s Performances.” From ‘English Literature’ to ‘Literatures in English’ – International Perspectives. Szerk. Michael Kenneally és Rhona Richman Kenneally. Heidelberg: Universitätsverlag WINTER, 2005. 173-81.

“’The Hungarian of the West’: Yeats’s Reception in Hungary.” The European Reception of W.B.Yeats. Szerk. Peter Jochum Klaus. London and New York: Continuum Press, 2006. 150-61.

‘“Brian Friel as Postcolonial Playwright.” The Cambridge Companion to Brian Friel. Szerk. Anthony Roche. Cambridge: Cambridge UP, 2006. 154-165.

‘Thomas Kilroy’s The Shape of Metal: “Metal … Transformed into Grace” – Grace into Metal,’ ABEI Journal (Sao Paolo, Brazilia), No. 9 (June 2007), 85-97.

'Az ír dráma száz éve', Korunk[/], III/11, 2007. november, 79-84.

“New York számára teljesen új hang”, Páskándi Géza drámái angolul’, Korunk, XIX/8, 2008. augusztus, 81-85.

‘“Fond mem’ry brings the light”: Cultural Memory in Brian Friel’s The Home Place’, A New Ireland in Brazil. Szerk. Laura P. Z. Izarra és Beatriz Kopschitz X. Bastos. Sao Paulo: Humanitas, 2008. 99-116.

“’Egyetemes nyelven – a szülőföld meggyötört talajából” – Páskándi Géza angolul”. Évfordulós tanácskozások 2008. Szerk. Muzsnay Árpád. Szatmárnémeti: EMKE és a Szatmárnémeti Kölcsey Kör, 2008. 61-68.

‘“The Centre Cannot Hold”: The Postcolonial Discourse in Ireland and Brian Friel’s The Home Place,’ Literatures in English: Priorities of Research. Studies in English and Comparative Literature. szerk. Wolfgang Zach és Michael Kenneally. Tübingen, Stauffenburg Ferlag. 2008. 217-29.

“Falling through the Cracks.” Introduction társszerző: Donald E. Morse. In Silenced Voices. Hungarian Plays from Transylvania. Válogatta, szerk. és ford. Csilla Bertha és Donald E. Morse. Dublin: Carysfort Press, 2008. 1-18.

“Brian Friel Performances in Hungarian Theatres: Problems in Theatrical Adaptation.” Literary and Cultural Relations: Ireland, Hungary, and Central and Eastern Europe. szerk. Mária Kurdi. Dublin: Carysfort Press, 2009. 85-103.

“Visual Art and Artist in Contemporary Irish Drama.” Hungarian Journal of English and American Studies.. 15,2 (Fall 2009). 347-67.

“’Rituals of a Lost Faith’?: Murphy’s Theatre of the Possible.” ’Alive in Time’: The Enduring Drama of Tom Murphy. New Essays. szerk. Christopher Murray. Dublin: Carysfort Press, 2010.273-290.

“A művészdráma teatralitása. Kép és szó Frank McGuinness Ártatlanság című darabjában.” A mondat becsülete. Eds. Bényei Tamás et al. Debrecen: Debrecen UP, 2010. 201-10.

"Interart Representation in the Künstlerdrama. Word, Image, and Music in Contemporary Irish Plays." Philologica. Acta Universitatis Sapientiae. 2.1, 2010. 26-42.

“’Light rises from his raised hands’. Frank McGuinness’ Künstlerdrama, Innocence.” A Garland of Words. szerk. Munira Mutran et al. Sao Paolo: Sao Paolo UP, 2010.

“Tom Murphy drámája: a lehetőség színháza.” Nagyvilág LVI,1-2 (2011. jan-febr). 104-18.

“’The despised and lonesome of the world’: Colonial Encounters on the Boundaries in Sebastian Barry’s Whistling Psyche.” Literatures in English: Ethnic, Colonial and Cultural Encounters. szerk. Jacqueline Hurtley et al. Tübingen: Stauffenburg, 2011. 298-300.

“Art as a lieu de memoire in Brian Friel’s The Home Place.” Sean, Nua agus Síoraíocht.
Féilscríbhinn in ómós do Dháithí Ó hÓgáin
. szerk. Ríonach uí Ógáin et al., Dublin: Coiscéim, 2012. 52-64

“Theatre within the Theatre, Play within the Play – Self-Reflexivity in Jim Nolan’s
Blackwater Angel.” Focus, 2012. 93-104.

"Szó és zene Brian Friel Performances című drámájában." Tanulmányok Bollobás Enikő 60. születésnapjára. szerk. Vera Benczik, Tibor Frank, and Ildikó Geiger. Budapest: ELTE AAI, 2012. 49-57.

"'Oft in the Stilly Night' in Ballybeg." Whack for the dah. Írások Takács Ferenc 65. születésnapjára.. szerk. Ákos Farkas, Zsuzsanna Simonkay, Janina Vesztergom. Budapest: ELTE, AAI. 2013. 181-92.

"Interart Representation in the Kunstlerdrama: Word, Image, and Music in Contemporary Irish Plays." Discources of Space. szerk. Judit Pieldner and Zsuzsanna Ajtony. Cambridge: Cambridge Scholars, 2013. 138-55.

“Borderlines destabilized - Witches and Witchcraft in Frank McGuinness’s Plays.” Hungarian Journal of English and American Studies 20:2 (2014), 35-52.

“Memory, Art, Lieux de Mémoire in Brian Friel’s The Home Place.” The Theatre of Brian Friel. Tradition and Modernity. szerk. Christopher Murray. London: Bloomsbury Methuen, 2014. 230-45.

‘”A halhatatlanság remeki”, William Butler Yeats-fordítások a költő születésének 150. évfordulóján / “Artifice of Eternity”, Introduction to translations of W.B.Yeats’s poems on the 150th anniversary of his birth’, in Napút, XVII:2, 57-59.

“A művészetbe ágyazott emlékezet Brian Friel drámáiban. In memoriam Görömbei András. szerk. Baranyai Norbert, Imre László, Takács Miklós Debrecen: Debreceni Egyetemi Kiadó, 2015. 397-403.

“Theatricality and Self-Reflexivity: The Play-within-the-Play in Select Contemporary Irish
Plays.” Irish Theatre in Transition. From the Late Nineteenth- to the Early Twenty-First Century. szerk. Donald E. Morse. London: Palgrave Macmillan, 2015. 99-121.

“The Space of Art, the Place of the Artist in Frank McGuinness’s The Bird Sanctuary.” Literatures in English: New Frontiers of Research. szerk. Wolfgang Zach and Michael Kenneally. Tübingen: Stuffenburg Verlag, 2015. 99-113.

“In Memoriam Brian Friel (1929-2015).” Hungarian Journal of English and American Studies. 21:2 (2015), 259-66.

“Godot Comes to Hungary via Translation and Acculturation.” Co-author: Donald E. Morse. Litteraria Pragensia, 25:50 (Dec 2015), 75-91.

“’A kiáltás jogáért’: Tamási Áron és Sütő András angolul”. HITEL, XXIX: 6 (June 2016). 115-23.

"Irish Drama, Theatre, and Performance." Hungarian Journal of English and American Studies, 23:1 (2017), 5-11.

"'A kiáltás jogáért’: Tamási Áron és Sütő András angolul”. Jégtörő írók. Tamási Áron- és Sütő András-emlékkonferencia. szerk. Ablonczy László. Budapest: Magyar Művészeti Akadémia, 2017. 283-97.

"In Memoriam Tom Murphy (1935-2018)". Hungarian Journal of English and American Studies, 24:2 (2008), 285-96.


"Crossing Borders in Irish Drama and Theatre: Art, Artist and Sacrifice". Philologica. Acta Universitatis Sapientiae, 10:1 (2018), 7-23.

"Interart Relations and Self-Reflexivity in Contemporary Irish Drama". The Palgrave Handbook of Contemporary Irish Theatre and Performance. szerk. Eamonn Jordan and Eric Weitz, London: Palgrave Macmillan, 2018. 637-655.

"A 'szétszaggatott ország' verspanaszai - angolul". Agria, 14:2 (2020), 93-98.

"Szétszaggatott ország - A Nation Dismembered. Magyar költők Trianon-versei angolul". Irodalmi Magazin, VIII:2 (2020), 50-54.





Recenziók
l. angolul

Forditások
l. angolul

Legutóbbi frissítés: 2023. 06. 08. 11:03