AN2112MA03 Ars Poetica (MA)
In the first part of the course we will discuss definitions of poetry (in contrast with prose, everyday discourse, science, etc.), the relevance of rhythm, metre, and rhyme, and the most important figures of speech as they are used in poetry (metaphor, simile, overstatement, and understatement). Students will need to acquire skills of analyzing the formal features and the imagery of poems by using proper terminology. In the second part we will focus on credos in modern British poetry in the context of the poems. In other words, we will discuss how the disciplines of the poets are put into practice (if at all).
A kurzus első felében költészeti alapfogalmakat tárgyalunk: a költészet meghatározását (összehasonlítva a prózával, a köznapi nyelvvel, a tudománnyal stb.), a ritmus, metrum és rím jelentőségét, valamint a költészet leggyakrabban használt alakzatait (a metaforát, a hasonlatot, az elhallgatást és a hiperbolát). A cél az, hogy a hallgatók képesek legyenek a megfelelő terminológiát használni a versek formai jegyeinek és képalkotásának elemzésekor. A kurzus második felében a modern angol költészet költői hitvallásaira összpontosítunk a versek tükrében. Más szóval arra keressük a választ, hogy a költők hogyan ültették át elveiket a gyakorlatba (és hogy egyáltalán átültették-e).
AN22004BA, AN3200OMA British Literary Seminar (BA)
This seminar course is designed as a follow-up class to the lecture course surveying the history of British literature in this semester. Apart from discussing some outstanding authors, it is also intended to develop students’ skills of analyzing literary texts.
Ez a kurzus az angol irodalom történetét áttekintő előadáskurzust egészíti ki. Azon kívül, hogy tárgyal néhány kiemelkedő írót, az is célja, hogy fejlessze a hallgatók irodalomelemző készségét.
AN 32005 BA 09 British Romantic Literature (BA)
This course will focus on some major British poets of the romantic era: Wordsworth, Coleridge, Keats, Percy Shelley and Byron. We will discuss the role of Nature in the poems, the romantic versions of lyric, narrative and dramatic poetry, the representation of childhood, the significance of creation and the poets’ view of religion. Apart from the poets we will also cover two major novels of the era: Mary Shelley’s Frankenstein and Charlotte Brontë’s Jane Eyre.
A kurzus a romantikus kor néhány kiemelkedő költőjével foglalkozik: Wordsworth, Coleridge, Keats, Percy Shelley és Byron verseivel. Megtárgyaljuk a természet jelentőségét a költészetben, a lírai, elbeszélő és drámai költészet romantikus változatait, a gyermekkor ábrázolását, a teremtést jelentőségét és a költők valláshoz való viszonyát. A verseken kívül a korszak két nagy regényére is kitérünk: Mary Shelley Frankenstein-jére és Charlotte Brontë Jane Eyre-jére.
AN 32003BA 08 Lyric Forms in 19th and 20th century British Poetry (BA)
This seminar course is designed to give the students an outline of the main genres, forms and types of texts in 19th and 20th century British poetry. Instead of discussing the life works of individual poets, we will focus on how the features of various forms can be observed in different poets.
A szemináriumi kurzus célja, hogy a hallgatóknak áttekintést adjon a 19. és 20. századi angol költészet legfontosabb műfajairól, műformáiról és szövegtípusairól. Nem életműveket elemzünk, hanem arra összpontosítunk, hogy a különböző műformák jellegzetességei hogyan jelennek meg különböző költők verseiben.
AN20112BA Poetry in Translation (BA)
This course is designed to develop students’ skills in discussing, analyzing, and assessing the quality of poems in translation. These include 1. identifying genre and form; 2. metrical analysis; 3. stylistic analysis (identifying register and vocabulary); 4. identifying grammatical structures; 5. comparing different translations of the same poem; 6. comparing translations with the translator’s own poetry. Apart from discussing English and American poetry in Hungarian translation and Hungarian poetry in English translation, the course will also cover some critical texts about the general questions of translating poetry, such as the translatability of poetry, the techniques of bridging the gap between the source language and the target language, the difference between literary translation and calque, and translation as a part of culture. The language of the course is partly English, partly Hungarian.
A kurzus célja, hogy fejlessze a hallgatók elemző és értékelő készségét versfordítások tárgyalása során. A készségek közül a legfontosabbak: 1. a műfaj és forma meghatározása; 2. a metrikai elemzés; 3. a stilisztikai elemzés (a nyelvi regiszter és szókincs azonosítása); 4. a grammatikai szerkezetek azonosítása; 5. ugyanazon vers különböző fordításainak összevetése; 6. a fordítások összehasonlítása a fordító saját költészetével. Amellett, hogy megtárgyaljuk angol és amerikai versek magyar fordítását, valamint magyar versek angol fordítását, a kurzus során feldolgozunk néhány szakirodalmi szöveget is a versfordítás általános kérdéseiről, mint a költészet fordíthatóságának problémája, a forrásnyelv és célnyelv közötti szakadék áthidalása, az irodalmi és a szó szerinti fordítás közötti különbség és a fordítás helye a kultúra egészében. A kurzus nyelve részbe angol, részben magyar.
BTPA 10105 AK BTPA 10105 BK Writing a Book Review (PhD)
The aim of this course is to develop students’ skills to write book reviews about scholarly works for scholarly journals. Group work will include studying and discussing reviews from various journals, identifying the audience and the aim of reviews, structuring the text, and avoiding typical mistakes. Each student will need to continuously work on a review during the semester.
A kurzus célja, hogy a hallgatók megtanuljanak szakmai könyvekről szóló recenziót írni szakmai folyóiratok számára. A csoportmunka során különböző periodikákban megjelent recenziókat elemzünk és értékelünk, beszélünk az olvasóközönségről és a recenzió céljáról, a szöveg megszerkesztéséről és a típushibák elkerüléséről. Minden hallgatónak folyamatosan dolgoznia kell a saját recenzióján a félév során.
AN5201OMA Teaching Literature (OMA)
The primary goal of this course is to offer students, as future teachers of English, selected topics in modern British literature with special attention to texts that usually appeal to secondary school students. Although the title of the course is “teaching literature”, in the course there will be a strong emphasis on “teaching English through literature”. The two are closely related, but not the same. The students who take this course will be encouraged to explore their own ways of using poetry, fiction, plays and film adaptations in classes of English.
A kurzus elsődleges célja, hogy a hallgatóknak mint leendő angoltanároknak a nyelvoktatásban használható témákra hívja föl a figyelmét a modern angol irodalomból, különös tekintettel az olyan szövegekre, amelyek vonzóak a középiskolás tanulóknak. Bár a kurzus címe „irodalomtanítás”, nagy hangsúlyt helyezünk majd az angoltanításra irodalmi szövegekkel. A két terület összefügg, de nem azonos. A kurzust fölvevő hallgatók kialakíthatják saját elképzelésüket arról, hogyan használják majd az angoltanításban a költészetet, az epikus műveket, a színdarabokat és a filmadaptációkat.
AN 2112 MA 02 Voices in 20th-century British Poetry (MA)
This seminar course aims at discussing the poetry and poetics of some major 20th-century British poets. It is intended to develop students’ skills of analyzing poetry at an MA level.
A szemináriumi kurzus néhány kiemelkedő 20. századi költő verseit és poétikáját tárgyalja. A legfontosabb cél az, hogy a mesterképzés szintjén fejlessze a hallgatók verselemző készségét.