Kiss György szakmai önéletrajz

Név: Kiss György

Születési hely, idő: Debrecen, 1995.

Email-cím: kissgyuri08@gmail.com

 

Tanulmányok

Doktori képzés (2021-): Debreceni Egyetem, Irodalom- és Kultúratudományok Doktori Iskola, Angol Irodalom- és Kultúratudományi Alprogram

2019-2021: Debreceni Egyetem, anglisztika mesterszak (oklevél száma: 579/2021/BT, minősítése: kitüntetéses)

2015-2019: Debreceni Egyetem, magyar alapszak, angol minor (oklevél száma: 26/2019/BT, minősítése: jeles)

2011-2016: Tóth Árpád Gimnázium, Debrecen

 

Nyelvismeret

magyar: anyanyelv

angol: angol mesterszakos egyetemi diploma (oklevél száma: 579/2021/BT)

német: középfokú nyelvvizsga (oklevél száma: 1530106)

 

Kutatási területek

19. századi angol próza

a vakság és testi fogyaték ábrázolása a viktoriánus irodalomban

a gyermek- és ifjúsági irodalom története és műfajai

 

Elnyert ösztöndíjak

1. 2020/21: Kiemelt szakmai ösztöndíj (Debreceni Egyetem)

2. 2020. január – 2020. május: Anglia, Huddersfieldi Egyetem (Erasmus-ösztöndíj)

3. 2023. szeptember – 2024. augusztus: Új Nemzeti Kiválósági Program ösztöndíj

4. 2024. szeptember – 2025. augusztus: Debreceni Egyetem Doktorandusz Kiegészítő Ösztöndíj

 

Konferencia-előadások

1. 2020. november: ABsolute IV. - Alkalmazott Bölcsészet Konferencia (ELTE – online): „Testi fogyaték 19. és 21. századi szemmel: irodalmi és filmes vakságábrázolások.”

2. 2021. április: 35. Országos Tudományos Diákköri Konferencia (Miskolc – online): „Blindness and Disabled Female Identity in Elizabeth Gaskell’s Mary Barton.”

3. 2021. május: NeurotechEU „3 Minute Thesis” competition (Debrecen – online): „Blindness and Disability in 19th-century English Literature and Medical History.”

4. 2021. szeptember: Alternate, Virtual, and Augmented Realities (Durham – online): „Bid a Sweet Good-Bye to Pain: 19th-century Narratives of Childhood Disability.”

5. 2022. január: 15h Biennial HUSSE Conference (Budapest – online): „Tired little invalid: Gender, Disability and Childhood in Frances Hodgson Burnett's The Secret Garden and Johanna Spyri's Heidi.”

6. 2022. március 3-4.: Disability at the Intersection of History, Culture, Religion, Gender, and Health (Milwaukee – online): „Blindness and the Beast: Disability and Fairy Tale in Wilkie Collins’ Poor Miss Finch.”

7. 2022. május: Hullámtörés – XVII. Magatartástudományi Napok (Debrecen): „Testi fogyatékosság a klasszikus gyermekirodalomban: akkor és most.”

8. 2022. július 8-10.: The 27th Annual Dickens Society Symposium (London): „Fairy Tale and Disability in Charles Dickens’ The Cricket on the Hearth and Our Mutual Friend.”

9. 2023. szeptember 22-23.: NYIM18 Át/Változások (Szeged): „A vénlány és az árva: testi fogyatékosság és nemi szerepek Eleanor H. Porter Az élet játéka című regényében.”

10. 2023. december 15.: Mesekultúra műhelykonferencia (Hajdúböszörmény): „Fogyatékosságábrázolások a 19-21. századi brit és amerikai gyerek- és ifjúsági irodalomban.”

11. 2024. április 19-20.: Crip Kid Lit Symposium (Cambridge – online): „Crippled companions: sharing the disabled experience in Louisa May Alcott’s Jack and Jill.”

 

Oktatási tevékenység

1. 2021/22: AN12000BA, AN18007BA, AN2200OMA, British Civilization (BA első év)

2. 2023-: BTANL22004BA, BTAN3200OMA, British Literary Seminar (BA másodév)

3. 2024: AN32004BA, Trends and Genres in Children’s and Young Adult Literature and Film (BA harmadév, saját kidolgozású kurzus)

4. 2025: AN10003BA, AN18003BA, AN1002OMA, Skills Development: Writing and Composition (BA első év)

 

Tudományos témavezetői munka

BA-szakdolgozatok:

1. Vajas Csenge: „Redefining Victorian Gender Roles in George Eliot’s The Mill on the Floss.” (2023)

2. Farab Ahmad: „Subverting Victorian Social Expectations and Gender Roles in Charlotte Brontë’s Jane Eyre.” (2024)

3. Szilágyi Kamilla: „The Figure of the Mad Woman in Charlotte Brontë’s Jane Eyre.” (2024)

4. Buda Mercédesz: „The fantastic and the real worlds in Cassandra Clare’s City of Bones.” (folyamatban)

5. Rácz Barbara: „Symbols in Angela Carter’s The Magic Toyshop and ’The Bloody Chamber’”

6. Palkovics Ádám: „Queer Representation in Brokeback Mountain (2005) and The Children's Hour (1961)”

7. Kovács Mihály: „Biblical Parallels and Christian Symbolism in C.S. Lewis’s The Lion, the Witch and the Wardrobe

 

Egyéb tudományos tevékenység

1. 2019-2021: Debreceni Egyetem Tehetséggondozói Program

2. 2021. június: Crises of Care: Pandemic Culture, Biopolitics and the Medical Humanities konferencia (mint a szervezőbizottság tagja)

3. 2021. szeptember: INTEGRITY European Student Convention (aktív részvétel az online-hibrid konferencián)

4. 2021. szeptember: előadás a Kutatók Éjszakáján: „Saját szoba: amit a 19. századi angol írónőknek köszönhetünk.”

5. 2021-: IEAS Mental Health Workshops (mint a szervezőbizottság tagja)

6. 2022. szeptember: The View from the Anthropocene konferencia (mint technikai supervisor)

7. 2022. november: DExpo napok (szervezés, toborzás)

8. 2023-: IEAS Book Salon (tudománynépszerűsítő workshopok létrehozása, megtervezése és moderálása egyetemi hallgatók és középiskolások számára havi rendszerességgel)

9. 2023. november: DExpo napok (szervezés)

10. 2024. május 30.: „KidLit: Approaches to American Children’s and Young Adult Literature.” (meghívott előadás az Amerikai Kuckóban az „IEAS Goes to AC” program keretein belül)

11. 2024. június 25.: Uzsokimozi filmklub (előadás szervezése Dr. Ureczky Eszterrel)

12. 2024. szeptember-: ELTE BGGYK Fogyatékosságtudományi Doktori Műhely tagja

13. 2024. november 20.: DExpo napok (intézeti tájékoztató megtartása)

14. 2024. december 5: Tóth Árpád Gimnázium karriernap (intézeti tájékoztató megtartása)

 

Publikációs lista

Kritikák:

1. „Viktoriánusok – durva ecsetvonásokkal (Elizabeth Macneal: Babák Városa).” 1749.hu. 2020. augusztus. https://1749.hu/fuggo/kritika/viktorianusok-durva-ecsetvonasokkal-elizabeth-macneal-babak-varosa.html

2. „A Hardy-nő megzabolázása (Thomas Hardy: Távol a világ zajától).” 1749.hu. 2020. szeptember. https://1749.hu/fuggo/kritika/a-hardy-no-megzabolazasa.html

3. „Martha, ne bomolj! (Meg Mason: Bánat és öröm).” 1749.hu. 2023. április. https://1749.hu/fuggo/kritika/martha-ne-bomolj-meg-mason-banat-es-orom.html

4. „Szembesítő szemléletek (Lina Meruane: Vakfolt).” 1749.hu. 2023. július. https://1749.hu/fuggo/kritika/szembesito-szemleletek-lina-meruane-vakfolt.html

5. „A rejtett többség mítosza (Claudia Durastanti: Ismerős idegenek).” 1749.hu. 2024. november. https://1749.hu/fuggo/kritika/a-rejtett-tobbseg-mitosza-claudia-durastanti-ismeros-idegenek.html

6. „Utazás a rákom körül (Maddie Mortimer: Káprázatos testünk térképe).” 1749.hu. 2024. december. https://1749.hu/fuggo/kritika/utazas-a-rakom-korul-maddie-mortimer-kaprazatos-testunk-terkepe.html

7. „Fehér foltok és másféle olvasatok (Az angol irodalom története 5. – A viktoriánus és a modernista időszak).” 1749.hu. 2025. augusztus. https://1749.hu/fuggo/kritika/feher-foltok-es-masfele-olvasatok-az-angol-irodalom-tortenete-5-a-viktorianus-es-a-modernista-idoszak.html

8. „Máray Mariann: Elérhetetlen.” Bookbird: A Journal of International Children's Literature. (elfogadva, megjelenés alatt)

 

Könyvfejezetek:

1. „’The Heart of the House’: Disability and Motherhood in Susan Coolidge’s What Katy Did.” Mothers and Disability. Demeter Press. (elfogadva, megjelenés alatt)

 

Tanulmányok:

1. „Vak angyalok. Viktoriánus nőiség és testi fogyatékosság Elizabeth Gaskell Szerelem és gyötrelem és Charles Dickens Tücsök szól a tűzhelyen című regényeiben.” Prae, 2019/4, 23–32.

2. „Testi fogyaték 19. századi és mai szemmel: irodalmi és filmes vakságábrázolások.” ABsolute IV. - Alkalmazott Bölcsészet Konferencia Tanulmánykötet, 2021, 228–38.

3. „A testi fogyatékosság ábrázolásai a klasszikus gyerekirodalomban.” Mesecentrum. 2022. június. https://igyic.hu/esszektanulmanyok/a-testi-fogyatekossag-abrazolasai-a-klasszikus-gyerekirodalomban.html

4. „Blindness and the Beast: Disability, Fairy Tale and Myth in Wilkie Collins’ Poor Miss Finch.” Journal of Gender, Ethnic, and Cross-Cultural Studies. Vol. 2: Iss. 1, Article 5. 2023. június. https://epublications.marquette.edu/jgecp/vol2/iss1/5

5. „Once Upon a Blind Girl: Disability and Fairy Tale in Charles Dickens’s The Cricket on the Hearth.” Hungarian Journal of English and American Studies. Vol. 30, No. 2 (2024), 481–499. https://sciendo.com/article/10.2478/hjeas/2024/30/2/11

 

Esszék:

1. „A kórral jár (az ifjúsági betegirodalomról).” 1749.hu. 2024. szeptember. https://1749.hu/fuggo/a-korral-jar-a-az-ifjusagi-betegirodalomrol.html

 

Interjúk:

1. „Egyik lába már a modernizmusban volt” (Interjú Gy. Horváth Lászlóval).” 1749.hu. 2020. szeptember. https://1749.hu/flow/interju/egyik-laba-mar-a-modernizmusban-volt-interju-gy-horvath-laszloval.html

 

Tudósítások:

1. „Amit a pandémia taníthat nekünk. A gondoskodás válságai: Pandémiakultúra, biopolitika és kultúrorvostan – 1. nap.” KULTer.hu. 2021. július. https://www.kulter.hu/2021/07/crises-of-care-a-gondoskodas-valsagai-konferencia-tudositas/

Legutóbbi frissítés: 2025. 09. 08. 15:45