Dr. Bársony Olga
Dr. Pelyvás Péter
Dr. Hollósy Béla
Abuczki Ágnes (honlap)
Abuczki Ágnes a 2013-2014-es tanévet töltötte a tanszékünkön. Nyelvi készségfejlesztő órákat tartott (nyelvtan, kiejtés, szókincsfejlesztés), Bevezetés a nyelvészetbe tárgyat oktatott, valamint a reklám és média angol nyelvi sajátságairól szóló kurzust is tartott. Fő érdeklődési körébe tartoztak a diskurzuselemzés, konverzációelemzés, diskurzsuelemzés és pragmatika határterülete, nonverbális kommunikáció, valamint az ember-gép kommmunikáció.
Csernyi Gábor
Csernyi Gábor tanársegédként dolgozott 2012-től 2015-ig. Fő kutatási területei a számítógépes nyelvészet és természetesnyelvi feldolgozás voltak, valamint részt vett a HunGram kutatásban, ahol a magyar nyelv lexikai-funkcionális nyelvtanának a számítógépre való alkalmazásán dolgozott. Érdeklődött továbbá a korpusznyelvészet és a számítógéppel támogatott nyelvoktatás iránt. Tanított nyelvtant, előadói készségeket és szövegszerkesztést.
Dr. Furkó Péter (honlap)
Tanársegédként majd adjunktusként dolgozott 2001 és 2013 között. Fő érdeklődési területe a nyelvészeti pragmatika, azon belül a diskurzusjelölők. A nyelvi készségfejlesztő tárgyakon (nyelvtan, szókincsfejlesztés, beszéd és beszédértés fejlesztés) Bevezetés a nyelvészetbe kurzust és Pragmatika kurzusokat oktatott az AAI-n. További információ és jelenlegi kutatási területek: https://btk.kre.hu/index.php/furko-peter
Jurth Réka
Jurth Réka 2016 és 2018 között volt tanársegéd a tanszéken. Kutatásait generatív elméleti keretben végezte, főképpen magyar igék argumnetum-szerkezetét viszgálta. Bevezetés a nyelvészetbe tárgyon kívül oktatottt különböző készségfejlesztő tárgyakat (szóklincsfejlesztés, beszédkészség-fejlesztés és hallott szövegértés, nyelvtan).
Kissné Dr. Gulyás Judit
1990-ben csatlakozott a tanszéki kollektívához, 2002-től nyugdíjba vonulásáig (2011. augusztus) vezette az Angol Nyelvoktatási Tanszéket (mai nevén Angol Nyelvpedagógiai és Szakmódszertani Tanszéket). Fő érdeklődési területei az alkalmazott nyelvészet, pszicholingvisztika, nyelvelsajátítás, az angol nyelvtanítás módszertana, valamint a reklám- és médianyelv voltak. Kutatásának középpontjában nyelvelsajátítási kérdések álltak: konkrétan azt vizsgálta, hogyan reprezentálódik illetve kerül feldolgozásra az idegen nyelv nyelvtanja a köztinyelv fejlődésének különböző szintjein. Magyarországon elsőként publikált olyan kutatást, amely a generatív nyelvészet elméleti keretét alkalmazta második nyelv elsajátítási kérdések megválaszolására. Számos alkalmazott nyelvészeti irányultságú tárgyat oktatott (Alkalmazott nyelvészet, Nyelvelemzés tanároknak, Angol média- és reklámnyelv, Pszicholingvisztika, Tananyagtervezés és tankönyvelemzés, Az angol nyelvtanítás módszertana, Második nyelv elsajátítási kutatások), valamint nyelvgyakorlást és fordítást is tanított.
Dr. Koczogh Helga Vanda
Tanszékünk egyik tanársegédje volt 2011 és 2017 között. Fő kutatási területeit a szociolingvisztika, pragmatika és gendertudomány alkották, különös tekintettel a konverzációs stílusbeli valamint az egyet nem értés kifejezésének és funkcióinak nemi különbségeire. Nyelvészeti bevezető, pragmatikai és ületi angol kurzusai mellett szociolingvisztikai kurzusokat oktatott, mint például Bevezetés a gendertudományba, Az angol nyelv szociolingvisztikai aspektusból, Nyelv és társadalmi nem. Tanított ezen kívül különböző készségfejlesztő tárgyakat (nyelvtan, beszédkészség és beszédértés, íráskészség).
Dr. Korponay Béla ✝
Tanszékünk alapító tanszékvezetője, professzora, majd emeritus professzora. 1957-ben lektori állást kapott az Angol Tanszéken (mai nevén Angol-Amerikai Intézetben). Az Angol Nyelvészeti Tanszék alapítója volt 1991-ben, és a tanszékvezetést ő látta el 1995-ig. Korponay Bélának nélkülözhetetlen szerepe volt tanszékünk nyelvészeti doktori (PhD) programjának elindításában 1994-ben, a Miskolci Egyetem angol tanárképzésének 1992-es megalapításában, valamint az 1980-as években megrendezésre került Anglisztikai Napok szervezésében, mely utóbbi az angoltanárok, valamint (elméleti és alkalmazott) nyelvészek országos fórumává vált. 1997-ben Professzor Emeritus címet kapott kiemelkedő kutatói és oktatói eredményeiért.
Korponay Béla az esetgrammatika nemzetközileg elismert és széles körben hivatkozott tudósa volt. Gazdag tudományos munkásságát négy monográfia, szerkesztőként vagy társszerzőként jegyzett hét tanulmánykötete, öt tankönyv, illetve szövegygűjtemény szerzősége, illetve társszerzősége, valamint számos referált folyóiratcikk és konferenciakötetben megjelent tanulmány fémjelzi. Karrierje utolsó szakaszában a kognitív szemantika felé fordult. Kutatásai középpontjában a mondatszerkezetben fellelhető szemantikai viszonyok álltak, különösen angol-magyar összehasonlító szempontból. Oktatói repertoárjába a angol leíró nyelvtan tanításán kívül, Az angol nyelv története, Bevezetés a nyelvészetbe, Esetgrammatika, Lexikológia és Kognitív nyelvészet tartoztak.
Dr. Laczkó Tibor (honlap)
1986-ban érkezett a tanszékre és 2019-ig tanított, 1995 és 1998 között, valamint 2011 és 2017 közöttt tanszékvezetőként tevékenykedett. Egyike azon kevés nyelvészeknek Magyarországon akik a lexikai-funkcionális grammatika elméletét alkalmazzák. Fő kutatási területei a magyar és angol szintaktikai, morfológiai és morfoszintaktikai jelenségek voltak, különös tekintettel az igei predikátumokra, a diskurzusfunkciókra, a főnévi csoportokra, a főnévképzésre, a relációs főnevekre, a birtokos szerkezetekre, az igenevekre, a finit és nemfinit mondatokra és a zárójelezési paradoxonokra. Továbbá érdekelte a grammatika számítógépes implementációja, valamint a magyarnak és az angolnak mint idegen nyelveknek a tanítása. 2008-ban létrehozta a Lexikai-Funkcionális Grammatikai Kutatócsoportot azzal a céllal, hogy kifejlessze a magyar nyelvtannak átfogó, számítógépre írodott és széles körű összehasonlítást lehetővé tevő változatát. Laczkó Tibor Bevezetés a nyelvészetbe tárgyat, alap- és haladó szintű mondattani és morfológiai szemináriumokat tartott, valamint leíró angol nyelvtant és (generatív) mondattant tanított.
Dr. Lieli Pál ✝
Mielőtt 1993-ban tanszéki munkatársunk lett, a Szalvisztika Intézetben (korábban Orosz tanszék) oktatott. Fő kutatási területe a nyelvtörténet volt. Tanszékünkön nyugdíjba vonulásáig (2010) két nagy terület tárgyait oktatta: fordítás és nyelvtörténet. Egyrészt fordításelméleti előadást és gyakorlati fordítástechnikai szemináriumokat tartott mind angol mind magyar nyelven, másrészt különböző nyelvtörténeti előadásokat és szemináriumokat tartott az angol nyelv történetéről, és Shakespeare nyelvezetéről. Rendszeresen tanított a Debreceni Nyári Egyetemen magyar nyelvet külföldi hallgatóknak
1984-2023 között a Debreceni Egyetem oktatója, elsősorban nyelvórák tartásával, hangtani kutatásokkal, valamint multimédiás tananyagfejlesztéssel foglalkozott.
Németh Margarita
Tanársegédként dolgozott tanszékünkön 2017 és 2019 között. Főbb kutatási területei közé tartozott a kísérletes nyelvészet, az interlingvális pragmatika, interkulturális kommunikáció és a szociolingvisztika. A Social and Discourse Aspects of Language mellett tanított készségfejlesztő tárgyakat: nyelvtant, szókincsfejlesztést és fordítást.
Keresztes Júlia
Keresztes Júlia a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen szerzett PhD-t. 2018 és 2021 között tanársegédként dolgozott tanszékünkön. A kutatása fókuszában a szintaktikai mozgatások korlátai, valamint a névmásokhoz kapcsolódó különböző témakörök (pl. tárgyi névmások elhagyása) álltak. A nálunk töltött idő alatt nyelvtani, általános nyelvészeti és szókincsfejlesztési órákat tanított.
Jánosy Márton
Jánosy Márton 2019 és 2021 között dolgozott az Angol Nyelvészeti Tanszéken tanársegédként. Fő kutatási területei a fonetika-fonológia interfész, szinkrón és diakrón nyelvi változások valamint különböző nyelvi analógiás jelenségek voltak. Ezen témakörökhöz kapcsolódó kurzusokat, nyelvtani és szókincsfejlesztő órákat, valamint prezentációs készségeket tanított.